Veckans matsedel: 8 - 12 januari 2007

matsedel vecka2

Från och med i morgon skall jag försöka skapa ordning på matätandet. Det fungerar bäst om man har framförhållning och vet vad som skall inhandlas under veckan och vad som kan förberedas redan dagen innan.

De recept jag valt ut den här veckan är bland annat hämtade från
Viktväktarnas hemsida, men även från den här hemsidan. Det skall vara enkelt, det är viktigt!

Recepten är som vanligt modifierade, så att de bäst passar mitt sätt att laga mat. Jag publicerar nästa dags matrecept kvällen innan. Lördag och söndag lämnar jag öppna, eftersom det finns gott om tid under veckan, och lördagsförmiddagen, att fundera ut vad som då skall inmundigas!

Måndag: Fisksoppa med smak av saffran
(4 pers)

150 g Torsk eller Hokifilé, 1 bit Purjolök, 1 bit Fänkål, 1/2 pkt Saffran, 3 st Potatis, 1 tsk Basilika, 1/2 tsk Rosmarin, 2 msk Dill, 10 dl fiskbuljong.
25 g kallrökt lax (går även bra med vanlig lax, förslagsvis en portionsförpackning)

  1. Skär purjolök och fänkål i strimlor. Fräs grönsakerna tillsammans med saffran i smör.
  2. Skala potatisen och skär den  i mindre bitar och tillsätt i grytan. Blanda ner fiskbuljong och låt allt koka i 10 minuter.
Tillsätt fisken och örtkryddorna och låt allt sjuda högst 5 minuter till. Strimla laxen och blanda ner strax innan servering.

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Åh... vad jag beundrar och blir avundsjuk. Aldrig någonsin i mitt liv har jag tagit mig samman och gjort en matlista. På sin höjd klarar jag två dar... det känns lika oöverstigligt som det gör för andra att byta en dragkedja eller lägga upp ett par byxor (vilket jag tycker är lätt).

Jag kom så långt med solrosfrötoscan att jag berättade om receptet för maken - sen tog jag en näve råa solfrosfrön efter att ha ätit ett par skivor ananas...

Och inga nyårlöften om bättre husmor gav jag heller... vojne vojne.

Postat av: Matnjutning

Jo, jag är faktiskt stolt över mig själv - än så länge. Får se hur länge detta går att hålla... ;)

2007-01-08 @ 08:48:59
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback