Kokboksfynd

Kaffekaka

En söndag fylld med arbete. Först loppisförsäljning, sedan gräsklippning och räfsning.  

Gräsmattan har inte klippts sedan början av juli och nu kommer räkningen: ett alldeles för högt gräs för vår handgräsklippare! Vi får helt enkelt klippa det med trimmer! Rejält jobbigt för rygg och händer. 

I trädgården sveper vi en snabb kopp kaffe  med frysförvarade cookies, som min kära syster så förtänksamt lämnat kvar efter sin junivistelse hos oss. Och de är lika goda fortfarande!

Alltommatkokbok 
På loppisen fyndar jag en kokbok och förtränger effektivt tanken på mina tre kokbokshyllmetrar hemmavid. Fyndet heter
100 lätta snabba middagar ur Allt om Mat.


kokbokssmakprov 

En snabb bläddring i kokboken får snålvattnet att rinna…

På kvällen finns inte ork att krångla till det så mycket. Jag kokar jasminris med lite saffran och när det återstår 10 min av koktiden, lägger jag färska örtmarinerade laxfiléer på riset (nej, jag har inte marinerat dem själv!), lägger på locket och låter filéerna bli färdiga av värmen och ångan.

Till detta serverar jag en röra av tärnade äpple- och avokadobitar, gräslök (hackad) och en enkel dressing av rapsolja och citronsaft. Och vallokalerna har precis stängt...

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Det lät gott. Kanske något för mig att pröva? Enkelt verkar det också.

Postat av: Elisabet

Ja, samma sak säger jag .. jag måste nog ta tag i mina middagar så det blir lite variation.

2006-09-18 @ 12:36:12
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Så bra att jag kan inspirera er till ett bättre (!) liv!

2006-09-18 @ 16:25:52
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback