Gratistripp till Ystad och Simrishamn

lisasskafferi
Mysig butik i Ystad -
Lisas skafferi.  Här finns massor av delikatesser!

Ett gratis 22-timmarskort på Skånetrafiken får mig att ta ledigt från jobbet och dra mig mot Österlen - till Ystad, för att besöka Elisabet, min bloggväninna sedan nästan ett år nu! Så smidigt egentligen: först buss till Svedala, därefter byte till Pågatåget. Framme efter en timme!

Elisabet står och spanar efter mig när jag kommer. Hon tar mig med till Lisas skafferi – en delikatessbutik vid vattnet, bara fem minuters gångväg från järnvägsstationen i Ystad.

I butiken finns allehanda delikatesser, mycket trevligt exponerade. Elisabet berättar för mig att hon ofta går dit och köper en färdigblandad sallad och butikens underbara foccaccia med soltorkade tomater. Idag vill hon bjuda mig på någon av salladerna. Vi väljer båda pastasallad med bacon och kyckling. 

Därefter drar vi oss mot Elisabets bostad. Underbart väder trots att det är småkallt.

saffransbröd

Jag har bakat nattjäst bröd och smaksatt degen med två olika kryddor: den ena halvan med brödkryddor och den andra med lite saffran för färgens skull. Jag har gjort det enkelt för mig genom att bara lägga ut degen som en lång platt längd, för att delas när den väl är gräddad.  

Lite limehonung från Mossagården har jag även tagit med mig, som jag förärar värdinnan. Vi sitter och njuter av det nybakta brödet med honungen, dricker kaffet och pladdrar på. Elisabet  fotar mig – eller rättare sagt: min barm, när jag sitter och bläddrar i ett fotoalbum hon förfärdigat åt barnbarnet Emma.

ystadsskyltar
ystadshantverk

Efter en stund beger vi oss ut. Det är dags att ta en tur i Ystad och därefter besöka Simrishamn. Jag ser hela tiden framför mig hur mycket pengar jag tjänar på att nyttja gratiskortet till fullo!


simrishamnsbilder

Vi stannar inte länge i Simrishamn - kanske två timmar högst. På ett café kommer vi i samspråk med en trevlig herre som visar sig vara radiojournalist och i många år varit ansvarig för det populära programmet "I afton dans". Elisabet har skrivit mer om detta här.

Salladen äter vi upp när vi återvänt från Simrishamn. Så god! Och så riklig! Det hade lätt räckt till ytterligare en! Strax innan klockan 20 är det dags för hemfärd: först tåg till Svedala, och därefter buss.

1 1/2 timme senare är jag hemma och slänger mig på datorn för att se vad vi varit med om idag. Jodå, Elisabet har hunnit uppdatera sin blogg och jag kan läsa om vår trevliga dag ur hennes synvinkel. En alldeles vanlig dag, men ändå inte!


Kommentarer
Postat av: syster Ylva

Så fina bilder! Delikatessbutiken i Ystad vore något för mig att gå omkring i. Underbart!

2006-12-20 @ 11:59:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback