Bok & Bibliotek - del 1

Åker upp till Bok & Bibliotek för dagen, för att jobba. En liten rundtur på mässområdet hinns även med. Som vanligt finns MASSOR med nya kokböcker som avhandlar allt inom kokkonsten.

Plötsligt står han där, strax utanför vår monter: Herr Sommelier Granqvist. Mobilpratandes. När samtalet är klart glider jag ljudlöst fram och ställer min fråga: kan Filipstads ambassadör möjligtvis rekommendera någon bra kokbok av de nyligen utkomna? Svaret jag får förvånar mig egentligen inte: bara i år har det utkommit över 300 kokböcker och det är inte helt lätt att komma på någon favorit.

Men en klassiker som står sig och som är i särklass bäst, det är den gamla hederliga
Vår Kokbok. Så säger Carl Jan och jag är böjd att hålla med. Vilken bok plockar man fram när man skall baka scones eller göra pannkakssmet? Eller när man skall fixa bechamelsåsen? Just det! Tummad, fettflottig och använd som bara den!

Läs mer om Karl Jan Granqvist här.
Kändisslips
Slips tillhörande Herr Granqvist

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Jag fick min gröna (flottiga, slitna) när jag fyllde 19. Pappa sa att det var onödigt, för det skulle komma mer moderna kokböcker tills jag satte bo.

Han hade rätt i det - men jag använder fortfarande min gröna så fort jag ska ha grundrecept till nåt jag sällan gör och glömmer. Jag hittar ju i den... och vet vad som finns där: allt.



Carl Jan är en av mina tevefavoriter f.ö.

Postat av: Matnjutning

...och min fick jag när jag gick på lanthushållsskola, jag gör mig aldrig av med den :)

2008-10-01 @ 21:31:14
URL: http://matnjutning.blogg.se/
Postat av: Katrin

Jag håller på att städa e-postens inkorg och hittar ditt trevliga brev som du skrev fr drygt ett år sedan... Det var värst vad tiden går, hur blev sidenklänningen?



Vår kokbok, ja. Den köpte jag ca 1976 innan jag ens gått ut Östra gymnasiet och en ersättningsbok för ca 10 år sedan eftersom så många av sidorna klibbat ihop.

Alla våra tre barn har fått varsitt exemplar och den boken är en skatt. Var annars hittar man hur man benar ur salt sill OCH hur man gör lasagne eller något Indiskt?



Jag hoppas du får en fantastiskt fin matrik jul!

;o)

2009-12-11 @ 11:35:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/597

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback