Chokladsemlor i miniformat

chokladsemla

På jobbet bjuds alla anställda på semlor
till morgonfikat. Ett mail på eftermiddagen meddelar att det finns kvar ett antal, så "först till kvarn" blir det som gäller, helt enkelt!

Jag nappar direkt på erbjudandet och lockar med mig några av kollegorna, efter att ha övertygat dem om att man mycket väl kan tillåta sig två semlor på en och samma dag utan att öka i vikt!

Konditor Mia Öhrn är också förtjust i dessa gräddiga bakverk, så förtjust att hon skrivit en kokbok endast om semlor. Titel:
"Semlor", helt enkelt.

Mia visar att en semla kan se ut nästan hur som helst; dessutom kan grädden smaksättas med allt möjligt som hjortron, blåbär, björnbär, saffran med mera.

Jag hittade några av Mias recept på webben och bestämde mig för att testa chokladsemlor, mycket för att det i familjen finns chokladentusiaster. Det som skiljer en chokladsemla från en vanlig är endast kakao; svårare än så är det inte! Receptet är som vanligt modifierat efter egen smak.

Chokladsemlor (12-15 st)

25 g smör
1 dl kesella
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl kakao
6 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 ägg till pensling

Lös upp lite av jästen i mjölken. Smält smöret och blanda sedan ner resten av mjölken och kesellan. Du behöver inte värma till 37 grader. Degen jäser ändå, även om det tar lite längre tid.

Blanda ner vätskan i den bunke där jästen redan finns. Rör ihop övriga ingredienser och blanda sedan ner dem i bunken. Knåda degen i cirka 5 minuter med matberedare. Väljer du att knåda för hand bör du göra det cirka 10 minuter.

Låt degen jäsa på dragfri varm plats i cirka en timme. Dela den sedan i bitar och rulla till små bullar, som får jäsa ytterligare 30 - 45 minuter. Pensla bullarna med det uppvispade ägget och grädda sedan i 200 grader i 10-12 minuter.

När bullarna kallnat, skär av locket och gröp ur bullen lite. Inkråmet blandas med mandelmassa och ev lite mjölk och läggs sedan tillbaka i bullen. Val av smak på grädden överlåter jag till bloggläsaren.

Chokladgrädde är inte helt fel och man kan också smaksätta vanlig grädde med hackad mörk choklad.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Nej, vilken spännande semla!! Jag är inte så förtjust i semlor vanligtvis, men det här vart jag jättesugen på att testa!

Postat av: LillaSophie

Ojojoj, hade jag hittat dig tidigare hade det blivit chokladsemmlor imorgon. Men nu har jag redan handlat till annat. Det får bli nästa helg istället :D

2008-02-08 @ 21:40:25
URL: http://lillasophie86.blogg.se/
Postat av: Anna

Här fanns det mycket gott! Chokladsemlor det måste jag prova. :D

2008-02-09 @ 17:35:53
Postat av: Matnjutning

Tack för era kommentarer! Experimentera gärna själva med andra varianter.

2008-02-10 @ 17:32:01
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Turtlegirl

Åååååh vad smarrigt! det receptet lånar jag!

Slurp!

Turtlan

2008-03-24 @ 10:42:01
URL: http://adayinlife-turtlegirl.blogspot.com/
Postat av: Matnjutning

Turtlegirl: De är jättegoda och lagom stora! Låna på!

2008-03-24 @ 21:02:29
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: David

Det där såg extremt smaskigt ut! Måste testa!

2008-04-08 @ 17:06:40
URL: http://hyon-woo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback