Som en sol!

image249

Även om de kostar betydligt mer, är det väl värda pengar. Jag talar om ankäggen jag inhandlade förra helgen under min och den snabbpåhälsande Stockholmsväninnans rundtur kring Rommeleåsen.

image250

I en gårdsbutik var jag precis på väg att plocka på mig ägg från frigående höns, då min blick föll på skylten "Ankägg 7 kr/st."  Kanske man ändå skulle prova...? Innehaverskan av gårdsbutiken rekommenderade dem och talade varmt om vilka fina sockerkakor och omeletter man kunde göra med dessa ägg.

Och nog är de annorlunda alltid! Gulan är varmt gul, stor och krämig. Efter en plättrunda med det inköpta gjutjärnshjärtjärnet (!) valde jag att steka en omelett på det lite ovanliga sättet som syns på bilden först i inlägget.

Nu gäller det bara att få tag på strutsägg - det blir många omeletter, det!

Kommentarer
Postat av: Eva

När vi hade kalkoner värpte de ägg en sommar. Stora och fina. Jag hade bageri på den tiden och använde kalkonäggen till bakningen, jättefina att baka med. Vilka söta hjärtomeletter!

Postat av: Matnjutning

Kalkonägg!? Har aldrig sett sådana till försäljning. Får börja spana...

2007-05-13 @ 20:28:52
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eva

Tror inte det finns. Det är tydligen inte vanligt att kalkoner hinner bli könsmogna innan de slaktas. Det var bara en sommar som våra kläckte ägg.

2007-05-13 @ 22:37:56
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Ylva

Omeletterna såg jättegoda ut! Jag hade aldrig hört talas om att det finns ankägg.

2007-05-13 @ 23:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback