Österlenutflykt med kort varsel

image237
Föga visste jag, när jag vaknade på lördagsmorgonen, att jag skulle komma att inmundiga ett sådant här läckert bakverk innan dagen var slut!

OK, vi tar det från början. Lördagmorgon. Upp i halvarla morgonstund. Intentionen är att åka till jobbet och jobba undan lite under några timmar. M skall iväg på golfrunda med två vänner, närmare bestämt till Beddingestrand.

Plötsligt får jag en ide: varför inte göra ett helt annat, mycket roligare val idag och åka och hälsa på
hon som samlar på fönster och vänsterhänder? Provar ringa hennes telefon, men där svarar endast en inspelad röst.

Efter en stund får jag dock tag i henne; mobilen var tillfälligt ur funktion och hon har inte kunnat lyssna av några meddelanden. Men jag är så välkommen SÅ - det försäkrar hon!

H?rte1
Hörte, klockan 11:30

Efter att ha lämnat av grabbarna på golfbanan styr jag kosan mot Ystad. Kustvägen, nr 9, sträckan mellan Trelleborg och Ystad, är ett bra val. Havet syns nästan hela tiden.

Här och var ser jag entusiastiska sportfiskare som står i det kalla vattnet med sina kastspön. Folk är ute och vandrar vid vattnet. Det ser ut att bli en fin dag.

H?rte2

bensin

Långt borta skymtar jag Polenfärjan som stävar iväg. Jag fyller tanken och är strax därefter framme vid målet i Ystad.

frukost

Bilen ställer jag utanför kriminalkommissarie Kurt Wallanders bostad och går sedan de få stegen bort till Elisabets bostad. Genom fönstret ser jag att hon sitter vid sitt bord. Jag aviserar min ankomst genom att skrämma slag på henne med en knackning på rutan.

Men trots min något bryska ankomst, bjuder hon snällt på god tunnbrödsrulle med nybryggt kaffe. Jag får dessutom äran att dricka brygden i hennes Lena-Linderholmmugg!

olofviktorscollage

Därefter bär det av på biltur i den Österlenska naturen. Första anhalten blir Olof Viktors bageri och butik i Glemmingebro strax utanför Ystad, mot Simrishamn.  Och där smaskar vi i oss varsin god dessert - min med chokladsmak och Elisabets med pannacottainnehåll. För bild, se längst upp i inlägget.

Och givetvis träffar vi på trevliga, pratglada människor; två män, båda med norrländskt ursprung, sitter vid samma bord som oss. Den ene har dessutom bott i min barndomsstad!
olofviktorsbr?

Här finns mängder av stenugnsbakat bröd att inhandla. Ett sådant köper jag. Det går inte heller att motstå hallonchokladmarmeladen som exponeras i vackra burkar.
 
Har du vägarna förbi Österlen i sommar är detta ställe ett MÅSTE!

antikbutik

Efter avbrottet på Olof Viktors kör vi vidare, fortfarande riktning Simrishamn.

Plötsligt får jag syn på en Antikaffär vid vägen som dessutom är öppen. Snabbt bestämmer vi oss för att titta in en liten sväng.

antikbutikcollage

I två stora rum samsas mängder med möbler och andra föremål. Elisabet hittar en gammal Se-tidning från 1951 som hon inhandlar.

Jag slår mig i samspråk med ägarinnan, Kerstin Norman, och tänk, det visar sig att hon växt upp endast en kilometer från mitt föräldrahem! Dessutom har vi gemensamma bekanta.

keramikbutik

Innan det är dags att vända tillbaka till Ystad, hinner vi även med att besöka en keramikbutik och -verkstad, strax utanför Hammenhög.

Underbara, personliga drejade föremål! Keramikern själv, Margareta Nilsson, ger sig tid att prata med oss en stund och hennes vänsterhand förevigas av min reskamrat.

keramikbutik2

Jag lämnar av Elisabet i Ystad halv 4 och hämtar sedan upp golfarna. Min Österlenvisit är över för den här gången.

Vad jag är glad att jag bor i Skåne!


Kommentarer
Postat av: mamselamsen

Oh... nu blir jag så där suge på att åka till olika antikhandlare. Detta trots att vi förbjudit oss själva att inhandla en endaste liten pryl till.

Postat av: Bloggblad

Men så trevligt att läsa om er runda. Jag har ju varit på besök hos Ystad-Bettan så jag vet ju hur kul ni måste ha haft. Bakverken lockar mig - men inte antikaffären, jag är lätt allergisk mot gamla prylar efter att ha ärvt flera hem...

2007-03-11 @ 13:48:22
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Å,vad kul och så FINT du har gjort med alla bilderna!!
Nu blev som ännu en resa för min del...-)

Tack!

2007-03-11 @ 13:57:33
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Mamselamsen: Jag är egentligen mätt på prylar eftersom vi är med och säljer loppor några ggr/år. Men samtidigt gillar jag atmosfären i dessa butiker + att man ju faktiskt kan hitta någon "pärla"!

Bloggblad: Allt på Österlen lockar mig. Det kommer att bli många fler rundor framöver, var så säker!

Elisabet: Ja, har jag inte? Men jag var ganska trött när jag var klar - kl 0:43 i natt! ;)

2007-03-11 @ 14:12:51
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eva

Tack snälla du för en fin åktur med er! Jag har aldrig varit på Österlen men vill väldigt gärna dit. Kafe'er och keramikverkstäder....vilken fröjd för både gom och öga. Jättefina bilder och det ser ju så vårlikt ut, stoooor skillnad mot för hos oss!

2007-03-11 @ 17:15:18
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Eva: Du får väl komma ner och hälsa på då! Ja, här märker man verkligen vilket avlångt land vi lever i: snö i norraste norr och vårligt i sydnejder.

2007-03-11 @ 20:17:53
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eva

Ja tänk så roligt det skulle vara! När ekonomin tillåter så kommer jag!!

2007-03-11 @ 23:19:06
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Eva

Ja tänk så roligt det skulle vara! När ekonomin tillåter så kommer jag!!

2007-03-11 @ 23:19:49
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback