Flärd med fläder

image265

Min morgonpigghet har gjort att jag slår upp mina melerade redan vid halv sex på morgonen, oavsett om jag är ledig eller ej. Att ligga och dra mig i sängen ligger inte för mig; istället skuttar jag upp och sätter igång med något trevligt pyssel på morgonkvisten.

Min semesterdag i går, fredag, var inget undantag. Poing! Javisst, halv sex, som vanligt! Tog cykel, plastpåse och sax och rullade iväg till allmänningen bakom huset där blommorna hängde i klasar, färdiga att plockas. Fläder - aaah!

Därefter hem för att tillreda det som jag lärt mig älska i vuxen ålder - fläderblomssaft. Och så lätt att göra!

Fläderblomssaft

30-40 (lusfria!) blomklasar fläderblommor
1 1/2 liter strösocker
50 gram citronsyra eller vinsyra
1 1/2 liter vatten
2 citroner

Lägg fläderblommorna i lätt saltat vatten en liten stund, så flyter eventuella insekter och annat upp till ytan. Skölj sedan blomklasarna i kallt vatten.

Skär de rengjorda citronerna i små skivor. Varva sedan blomklasarna, citronerna och sockret + vin/alt citronsyran i en bunke.

Koka upp vattnet och häll det över blandningen. Täck gärna med en kökshandduk (nyp fast den med klädnypor så blir den inte blöt) och låt blandningen stå:

2 dagar i rumstemperatur
2-3 dagar i kyla

Sila sedan blandningen och häll upp i  - som det alltid står i receptböckerna - "väl rengjorda flaskor".

DETTA blir en perfekt present till någon eventuell jubilar. Än en gång är jag glad att jag bor i Skåneland!

Läs mer om fläder
här - och här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback