Spenatlasagne

spenatlasagne
Kraftigt beskuren spenatlasagnebild!

De goda föresatserna om att följa matsedeln slaviskt kommer på skam även i dag; i stället för grönsakscannelloni bestämmer jag mig plötsligt för att laga lasagne! Det är egentligen inte så stor skillnad, men det känns lättare att svänga ihop lasagnen, eftersom jag har bråttom till ett nattvandrarmöte.


Enkla och få ingredienser  - tillagat på lite mer än en halvtimme. Och så gott! Yngsta dottern, spenathatare till yrket, ber till och med att få MER! Gott betyg, må jag säga!


Detta behöver du till 4 portioner:


1 paket färsk lasagne

1 paket fryst bladspenat eller hackad spenat, cirka 250 gram
1 dl grädde
3/4 burk Keso som innehåller 500 gram
3-4 dl förvälld eller stekt svamp, exempelvis trattkantareller, kantareller eller champinjoner
3-4 dl riven ost
Kryddning efter behag

Sätt ugnen på 225 grader.

Tina spenaten i en kastrull, blanda ner grädden och koka under omröring några minuter. Blanda sedan ner keson och salta och peppra.

Varva färska lasagneplattor, spenat-grädd-kesosås med svamp och ost. Avsluta översta lagret med både såsen, svampen och osten.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Bönsalladen i gårdagens inlägg passar ypperligt till!


 


Kommentarer
Postat av: Rickard

Excellent lasagna! Jag funderade på att hiva i muskot men det skulle nog inte passa så bra till les chantrelles. Matlådan är fixad till imorgon, merci!

2007-01-14 @ 16:58:42
Postat av: Matnjutning

Jomen, jag tror nog att det skulle passa - faktiskt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback