Linssoppa med vin

linssoppa

Jag inser att det inte är så stor idé att lägga ut de matsedlar jag planerar, eftersom jag ändå gör en hel del avsteg från dem. Nej, det får blir som tidigare: lite inlägg då och då med inspirationsrik, lättlagad mat. 

En höjdarsoppa, som dessutom är snabb- och lättlagad är Linssoppa. Kostnaden blir dessutom minimal. Allt som behövs är lök, vitlök, morot, tomater, buljong, linser – och en skvätt överblivet (!) vin. Stavmixern hjälper till att få den rätta konsistensen.  

Linssoppa på röda linser
(5-6 portioner) 

2 ½ dl röda linser
1 1/2 buljongtärning alternativt kyckling-/grönsaks- eller kalvfond)
1 stor lök
1 stor morot
1 burk krossade ellerpasserade tomater
10 - 15 dl vatten
3 krossade vitlöksklyftor
ca 1 dl rött vin  
salt, peppar 

Skölj linserna i kallt vatten.Finhacka löken och grovriv den skalade moroten
 L
ägg i lök, finhackad vitlök, morot, linser, buljong och vin i vattnet och låt sedan allt koka icirka 20 min. 

Mixa ¾ av innehållet med en stavmixer och blanda sedan ihop allt.Späd eventuellt med mer vatten. Smaka av med salt och peppar.
Vid serveringen kan du droppa i lite pressad citron och strö gärna över lite mortlad spiskummin. 

Servera med en hårdbrödsmörgås med mosad halv avokado + lite örtsalt och skivade tomater.

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Låter jättegott. Men det får anstå med linser (och bönor) tills jag är ensam hemma...

Postat av: Ylva

Låter gott! Den här soppan ska jag nog pröva att göra, gärna med lite riven fräst selleri i, för det förhöjer smaken tycker jag.

2007-01-20 @ 12:03:27
Postat av: Madelene

Sökte efter recept på linssoppa på nätet och hittade hit :) Ska prova receptet direkt. Bara gå å handla potatis först...

2007-11-26 @ 13:03:12
URL: http://imadde.blogg.se
Postat av: Evelina Bergström

Vad kul att se att du rekomnmenderar en sådan sjukt GOD men LÄTTLAGAD rätt :)... jag är såld. Men mitt problem när jag gör linssoppa numera är att jag tar allt jag har i kylskåpet. Testa med färskriven ingefära i också.. smaskens.

2008-03-15 @ 21:23:56
URL: http://matnjutare.blogg.se
Postat av: Stavmixern

Det här såg sjukt gott ut, ska prova det direkt. Och stavmixer har man ju. Vad använder du för stavmixer, blir soppan helt slät med din?

2010-04-06 @ 15:41:02
URL: http://www.stavmixer.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback