Kycklingsoppa med kokosmjölk

Kycklingsoppa
En varm, mustig orientalisk kycklingsoppa blev kvällens snabbt tillagade måltid. Tidsåtgången var inte mer än 30 minuter!

Vårt kök är lagom stort, men ibland önskar jag att vi hade haft större arbetsytor. Men plötsligt ser jag allt i ett annat sken när jag sätter den stora träskärbrädan strax till vänster om ena diskhon och börjar tillreda allt på den: skära, vispa, blanda osv. Ner med allt skräp i nyss nämnda diskho, för vidare transport till soppåsen medan maten blir klar på spisen eller i ugnen.

Så egentligen behöver jag inte mer utrymme, märker jag, och lägger tankarna på ett modernare kök åt sidan än en gång!

Kycklingsoppa med kokosmjölk
(4 - 5 portioner)

2 kycklingbröst

1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
1 stor morot
1 liten palsternacka
1 liten bit rotselleri
15 cm purjolök
1 broccolibukett
4 färska champinjoner
Kycklingfond, currypasta, grön eller röd

Finhacka moroten, palsternackan, rotsellerin, purjon broccolin och champinjonerna. Fräs i lite rapsolja och tillsätt 2 tsk currypasta (smaka av för säkerhets skull; styrkan kan variera mellan olika märken).

Häll i kokosmjölken och vattnet och smaka av med kycklingfond, alternativt 1 hönsbuljongtärning.  Tillsätt kycklingfiléerna som du skurit i små fyrkanter.

Låt det hela koka i 10 minuter.

Som så ofta när det gäller recept, går det givetvis att byta ut ovanstående rotsaker mot andra, eller öka alternativt minska mängden på dessa. Kycklingen kan bytas ut mot quorn, alternativt lax, torsk, hoki eller annan fisk.

Servera med mjukt, ugnsuppvärmt portionsbröd som du unnat dig att köpa från din lokala handlare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback