Marseille – del 2

saltopeppar
Kramgoa salt- och pepparkar

Del 1 hittar du
längre ner på sidan. 

Efter vår undermåliga måltid (mjuka pommes frites och minimal torr hamburgare) strosade vi vidare i kvarteren kring hamnen. I en ypperligt sammanställd broschyr som jag laddat ner från Arrival Guides finns massor med matnyttig information om staden: nöjen, caféer, barer, restauranger, shopping, sevärdheter, kultur och mycket mer.  

Arrival Guides har sammanställt gratis nedladdningsbara reseguider över några hundra olika städer i världen; dessa går att ladda ner på ett 15-tal olika språk. Bland svenska städer som representeras hittar man faktiskt Umeå, Luleå, Lund, Malmö och – Lidköping! Alla reseguiderna innehåller även (förutom informationen jag nämnde ovan) en karta över de centrala delarna av den aktuella staden och ett gaturegister.  

marseillefika2


I Marseilleguiden lockar man som sagt med kaféer och eftersom vi kände ett stort behov av ”vrålfika”, begav vi oss till Le Pain Quotidien som beskrivs på följande sätt i guiden: ”Gästvänligt kafé med fullt av lokala produkter och inbjudande freskomålade träbord. Kaféet agerar även restaurang och boulangerie.” Strax innanför ingången hittar vi svenskt gelehallongodis från Stockholms Konfektyrfabrik!

marseillefika1

marseillefika3


Varm mjölk med smält choklad för oss båda, serverad i öronlösa vida koppar. Därtill chokladmuffin med rinnande chokladinnandöme för dottern (hon är GALEN i choklad i alla dess former!). En pärontartelette för undertecknad. Vilken njutning! Titta på bilderna här ovan. 

marseillebakelser

marseilleboulanger

marseilleskyltfönster

marseillegodis

Dag 1a var slut och det var dags för dag 1b att ta vid, där merparten av eftermiddagen ägnades åt – shopping! För min egen del blev det inget inhandlat, men tur nog var det inga svårigheter för mitt ressällskap att nosa fram vackra smycken och kläder. Och jag lättade villigt på plånboken… 

vykortsskrivande
Lite avbrott i shoppingen då vi skrev våra tre vykort.

På den restaurang vi dinerade, kom vi i samspråk med ett ungt par – en kompiskille och –tjej. Killen fotade oss med sin mobil och mailade sedan över bilden till min webbaserade mailadress. Smidigt! 

Innan det var dags att dra sig tillbaka efter dag 1b, inhandlade vi lyxigt mineralvatten på en bar: hela 5 Eur fick vi betala för 75 cl. I en vanlig affär hade samma flaska kostat mindre än en femtedel. Men sådana missar hör till på en semester. Nu vet vi i alla fall var vi INTE skall köpa vatten i fortsättningen! 

marseille_by_night

Mätta på intryck och mat återvänder vi till hotellet, där det inte tar många minuter för oss att sjunka in i en härlig djup sömn i sköna sängar och en väl fungerande luftkonditionering.  

marseillevykort

Elisabet - min underbara bloggväninna - har hittat en underbar sida med gamla vykort över Marseille. Titta här! 

Fortsättning följer…

Kommentarer
Postat av: Eva

Oj, jag smäller av!!! Bakverken....mmmmmm......

Postat av: Elin

Apråpå ingenting så började jag tänka tillbaka på min tid i Aix-en-Provence när jag såg det här inlägget. Det var lite läskigt för alla verkade känna till alla städer i Sverige, kanske hade de laddat ner guider från Arrival Guides, men när jag sa att jag kom från Nyköping så visste alla vart de låg och kunde peka ut det på en karta. Jag menar, när var senaste gången du fick peka ut Limoges på en karta liksom? Ja, ja, det är verkligen dags att sova.

2007-10-07 @ 01:22:46
URL: http://elinl.blogg.se
Postat av: Elin

Apråpå ingenting så började jag tänka tillbaka på min tid i Aix-en-Provence när jag såg det här inlägget. Det var lite läskigt för alla verkade känna till alla städer i Sverige, kanske hade de laddat ner guider från Arrival Guides, men när jag sa att jag kom från Nyköping så visste alla vart de låg och kunde peka ut det på en karta. Jag menar, när var senaste gången du fick peka ut Limoges på en karta liksom? Ja, ja, det är verkligen dags att sova.

2007-10-07 @ 01:22:53
URL: http://elinl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback