Tetrollet - njutning för kropp och själ

image282

Nog avundas jag dem, alla dessa egenföretagare som tror på sin idé och dessutom genomför den! I Osby finns en sådan eldsjäl, Åse Thorgilsson, som sedan ett år tillbaka driver sitt kombinerade café och sin butik Tetrollet.

16-åringen följer gärna med in i butiken när jag lockar med varm latte. Vi tar oss först tid att botanisera i sortimentet av exotisk choklad, olika tesorter, avslappningsskivor och små pocketböcker med titlar som "att vara tonårsförälder".

Åse, innehavarinna och före detta flygmekaniker (!) bjuder på smakprover av olika chokladsorter och vi smakar gärna! Innan vi sätter oss vid fönsterbänken, tittar jag än en gång på allt som finns i butiken; jag tror faktiskt att jag aldrig gått igenom ett sortiment så noggrant som den här gången - men jag har ju tid!

image283
Lyxmunsbitar i olika exklusiva smaker

image284

Åse fixar till våra varma drycker: en kombinerad kaffe/chokladdryck till dottern och en latte med en After-Eight-chokladbit och Irish cream (troligtvis essens).

image285

Där sitter vi vid fönstret på källarnivå och tittar på folklivet i Osby. Och vi slappnar av - och njuter!image286
Mörk choklad för olika sinnesstämningar

Läs mer om Tetrollet
här.

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Jaha .. ni har varit där över julen, kanske?
Eller nyåret?

Kul med annorlunda butiker.

Och gott med choklad.

Postat av: Karin

Klart att jag vill kommentera! Är inne på din blogg lite då och då sedan du tipsade mig.
Synd att vi har vägarna förbi Osby så sällan. Detta verkar vara ett perfekt ställe att botanisera på. Och det lät som att ni trivdes!

2008-01-03 @ 14:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback