Champinjonsallad - en lättgjord sådan

image248

Blogginläggen har inte varit så många på sistone, men med försommarvärmen kommer också inspirationen tillbaka att skapa nya recept.

I kväll spontanbjöd vi in några vänner på lite grillat och en enkel sallad och då fick jag idén att blanda ihop lite champinjoner med några andra ingredienser som sedan fick stå och dra i kylen i någon timme innan gästerna anlände.

Lättgjord champinjonsallad
4 - 8 pers

12 - 15 färska champinjoner
2 vitlökar
3 soltorkade tomater
1 dl basilika (färsk eller fryst)

3/4 dl olivolja
1/4 dl äppelcidervinäger
1 msk dijonsenap

Hacka vitlöken, tomaterna och basilikan och blanda sedan ner olivoljan, vinäger och dijonsenapen.

Skär champinjonerna i skivor, gärna champinjonfötterna för sig. Varva sedan färska champinjoner med lök-tomat-basilikaröran i en skål. Lägg en liten assiett på och tryck till. In i kylen några timmar, så att champinjonerna hinner suga åt sig av röran.




Kommentarer
Postat av: Eva

Något liknande gjorde jag ifjol till grillningen, mycket uppskattat!

Postat av: Fröken Nilsson

Hej Torun!

Så märkligt och roligt det var på samma gång när du haffade mig på Götgatan igår! Där ser man. Världen ÄR verkligen liten!

Om jag verkade mållös och lite småchockad så var det för att - jag var det! Jag fick plötlsigt insikt i genomslagskraften i att blogg. Trots allt!

Vilken fin blogg du har! Här får jag titta in lite då och då för inspiration!

Ta hand om dig!

Massa vänliga hälsningar
Sarah

2007-04-28 @ 11:52:54
URL: http://www.sarahnilsson.se
Postat av: Matnjutning

Tack för era kommentarer, båda två! Har legat lågt ett tag med inlägg, men kommer att ta nya tag nu.

2007-04-29 @ 02:24:13
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Leina

Den salladen skall jag göra när jag kommer upp till sommarlovet.... Just nu är det ingen idé att göra något storslaget eftersom jag är själv.... Den måste vara jättegod till grillat....

2007-05-01 @ 15:18:16
URL: http://leinas2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback