Vitlöksräkor och kanelglassnjutning

Kanelglassefterrätt
Kanelglass med björnbärssylt och pistagenötter

Nu har de gått hem, mina två väninnor. Vi började träffas för ett år sedan, en gång i månaden. Grundidén var att umgås några kvällstimmar över god, lättlagad mat och något litet spel – kortspel, yatzy, sällskapsspel. Några timmar bara.

Ofta finns det inte tid att planera så långt i förväg vad man skall bjuda på (vi turas om att vara hos varann) och kvällens mat planerade jag så sent som i morse, innan jag åkte till arbetet. Jag brukar dock alltid försöka bjuda på någon nyhet, som ingen av de andra smakat tidigare.

Sålunda såg kvällens meny ut så här:

Varmrätt: Vitlöksfrästa räkor med röd quinoa och dinkelris.

Sallad: Färska champinjoner, isbergssallad, tomat, kidneybönor, en bit purjo, rapsolja – och några droppar tryffelolja, inhandlad i Kroatien. Vilket lyft för en annars ganska slätstruken smak!

Dessert: Kanelglass med färsk varm björnbärssylt och hackade pistagenötter.
Kanelglassen blev hastigt tillverkad hemma av vaniljglass som fått tina lite. Jag rörde ner lite kanel och frös in glassen på nytt. När jag kokade björnbärssylten lade jag ner en liten bit skårad vaniljstång, så att sylten tog smak.

Om maten uppskattades? Med råge! Mätt och belåten stänger jag för i kväll. Go'natt!


Kommentarer
Postat av: Ylva

Dinkelris har jag aldrig prövat. Hur smakar det?
Gästerna måste ha varit mer än nöjda efter denna enkelt gjorda gourmetmåltid.

2006-09-07 @ 15:36:14
Postat av: Matnjutning

OM de var! Alldeles lyriska. Även jag!

Postat av: Bloggblad

Röd quinoa? Jag har bara ätit vanlig. Och inte sjutton hade det tagit mig en dag att planera nåt sånt... hur läckert som helst. Skicka hit resterna!

2006-09-07 @ 17:23:59
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Bloggblad: Be din lokala butik ta hem - mums! Läs mitt nästa inlägg!

2006-09-07 @ 21:01:30
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback