Quinoa – käckt alternativ till pasta

Röd quinoa
Röd Quinoa. Bilden lånad från
www.druvan.se

Quinoa! Plötsligt finns det något nytt att välja på! Det är en riktig fröjd att beta av hyllorna i jakt på något annat än ris, pasta och potatis. Dessutom är Quinoa en höjdare för glutenallergiker – en  helt glutenfri produkt!

Quinoa (på svenska Mjölmålla) är en ört som har sitt ursprung i Sydamerika. Den är otroligt näringsrik och har odlats i Anderna i tusentals år, minsann!

Jag gjorde min bekantskap med Quinoa i fjol höst, då jag besökte en matmarknad i Stockholm. Där såldes en massa trevligheter jag aldrig hört talas om, bland annat Quinoa. En påse slank med, men det dröjde några månader innan jag använde innehållet för första gången.

Quinoa tillagar du lika lätt som ris: skölj fröna för att få bort en bitter smak som finns i frönas skal. Dubbel mängd vatten + lite salt eller buljong. Koka i ca 20 minuter.

Quinoa finns i två färger: vit och röd. Vit Quinoa blir lite mer ”grötig” när den är kokt, medan den röda varianten blir mer fast. Jag kokar ofta lite större sats som komplettering till hela veckans medhavda lunchmat. Och, ja, den gillas av den unga generationen!

Läs mer om Quinoa på Recepthjälpens hemsida.



Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Den ska jag kika efter i hälsokosten i morgon.

Postat av: Hurre

Quinoa verkar vara den nya grejen. :)

2006-12-22 @ 19:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback