Pannacotta - lyxenkel dessert

pannacotta
En efterrätt jag älskar, men som jag alltid drar mig för att laga, är pannacotta. Jag får alltid för mig att det är så bökigt! Jag tror boven i dramat är gelatinet. Det VERKAR så krångligt att blötlägga gelatinplattorna för att sedan smälta sladdret på svag värme. Men i realiteten är det hur enkelt som helst! Dessutom är det en otroligt variationsrik efterrätt. Tänk, med lite grädde, socker, gelatin och varierad smaksättning kan man nå otroliga höjder!

I går avåts lunch på en av stadens hotell. Där serverades som efterrätt en pannacotta med svartvinbärsgelé på toppen. De syrliga svarta vinbären matchade perfekt den lena vaniljgrädden och även om ett ”glas” var fullt tillräckligt, hade jag inte tackat nej till någon eventuell överbliven portion…


Här får du ett grundrecept att prova på:

3 dl vispgrädde (alternativt 1 dl vispgrädde och 2 dl standardmjölk, om du vill göra rätten lite magrare)
1/2 vaniljstång
1/2 dl socker
2 gelatinblad

Börja med att blötlägga gelatinet 5 min i kallt vatten.

Skrapa ur vaniljfröna ur vaniljstången. Koka sedan upp grädde (ev grädde+mjölk), socker, fröna + stången.

Dra kastrullen åt sidan, plocka bort vaniljstången och rör ner gelatinbladen. Rör om tills de smält.

Häll sedan upp den något avsvalnade röran i fyra portionsformar och ställ kallt. Använd gärna vackra dessertglas!

Låt stå i kyl i några timmar. Plocka sedan fram den stelnade pannacottan och dekorera med bär -  eller varför inte  en liten blandning av hackat äpple som fått fräsa i lite smör, aningen socker, några korn kanel och  hackade nötter!

Receptet ovan kan varieras i det oändliga genom att du sätter till någon av följande smaksättare när grädden kokat upp: saffran, kanel, kaffe, blåbär, hallon, lingon, hjortron.

Du kan också proffsa till det hela genom att koka upp två eller tre olika smaksättningar. Låt sedan varje blandning stelna i en form innan nästa (mycket avsvalnade) blandning hälls på. På så sätt får du en vacker, effektfull pannacotta med olika smaker!




 


Kommentarer
Postat av: panna cotta lyxenkel dessert

Håller med om pannacottans förträfflighet. Jag drar mig också för gelatinbladen. Har därför börjat använda gelatinpulver, dom jag tycker är mycker enklare man gör helt enkelt som det står på förpackningen. Hälsningar Marie-louise

2006-10-04 @ 09:55:53
Postat av: Rickard

Testa med ingefära. Blåbär är gott till, plus en liten citronsås. Recept kan fås mot lämplig ersättning ;-)

2006-10-06 @ 20:59:12
Postat av: Rickard

Testa med ingefära. Blåbär är gott till, plus en liten citronsås. Recept kan fås mot lämplig ersättning ;-)

2006-10-06 @ 20:59:24
Postat av: Kicki

Gelesocker är lösningen!
1dl gelesocker +3-4 dl grädde, koka ½ min
Häll upp, låt stå, ät.

2007-12-30 @ 17:41:46
Postat av: Matnjutning

Tack, Kicki, för förslaget! Skall prova nästa gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback