Förtjusande filmjölksbröd

Filmjölksbröd

Ibland finns det inte riktigt tid att baka bröd som skall jäsa i flera timmar. Räddningen är då denna eminenta Filmjölkslimpa som jag gjort i omgångar ända sedan 70-talet. Den figurerar under många namn och i många varianter på olika webbplatser; bland annat benämns den Filmjölksbröd, Långpannebröd eller Hälsobröd.

Variationerna i ingredienserna är också många, men grundstommen är filmjölk (eller yoghurt), mjöl, salt, bikarbonat och – om man vill - sirap.


Jag brukar blanda ihop olika mjölsorter, beroende på vad som finns hemmavid, och resultatet blir alltid lyckat. I sann hälsoanda har jag minskat på mängden sirap, fortfarande med lyckat resultat.

Limpan har alltid uppskattats mycket av mina tonårstöser – ett gott betyg! 

Mitt allra senaste recept kom innehålla följande (2 limpor):

1 liter filmjölk
½ dl sirap, ljus eller mörk
5 dl fullkornsvetemjöl och 4 dl dinkelmjöl
2 dl grovt rågmjöl
3 dl vetekross + 2 dl vatten
2 dl vetekli
3 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 tsk brödkryddor

Sätt ugnen på 175 grader.


Koka upp vattnet och häll över vetekrosset. Låt svälla några minuter.
Blanda mjölet, vetekliet, bikarbonatet och saltet (= de torra ingredienserna)
Blanda ner filmjölken, sirapen och vetekrossblandningen i mjölblandningen.
Rör tills allt blandat sig. Degen skall vara ganska lös.

Smörj två avlånga formar, alternativt klä dem med bakplåtspapper.
Häll i smeten i formarna.
Grädda i 1 ½ timme långt nere i ugnen.
Låt bröden svalna i formarna.


Prova gärna att blanda ner något av följande, som variation: hasselnötter, linfrön, torkade aprikoser, solrosfrön – eller varför inte lingonsylt!

Ett tips: Aj aj aj, vid utplockningen av den heta plåten bränner jag mig på ena fingret. I stället för att skölja det under rinnande kallt vatten, knäcker jag ett ägg, delar på gulan och vitan och stryker sedan på lite äggvita på det onda - varvid smärtan lägger sig nästan omedelbart. Oslagbart!



Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Och nu ligger du bland favvisarna - fast baka... det blir sällan.

Postat av: Panter

Nu vet jag vad jag ska göra på lördag. Tack!

2006-09-05 @ 20:07:21
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: Elisabete

Så himla flink madame har blivit här .. jag hinner inte läsa ikapp sedan semestern .. nu är klockan halv två på natten och jag kämpar ännu ....-)

2006-09-13 @ 00:34:05
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: elis

Bra tips om äggvita!
jag har lärt mig att använda honung när jag bränner mig med samma överraskande resultat.
tack för receptet förresten.

2008-04-08 @ 17:57:27
URL: http://eelkjetenkate.exto.nl
Postat av: Kajsa Wangel

Gott. Bytte vetekrosset mot kokt bovete. Rejält med lingonsylt gjorde smaken jättegod.

Bra bastips.

Tack tack /Kajsa Umeå

2011-03-10 @ 21:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback