Toscakaka med äppel- och nötfyllning

toscafyllning

På helgen, speciellt söndagar, bakar jag ofta något till eftermiddagsfikat. Så även idag, då det blev ett egenhändigt komponerat tosca-äppelkakerecept.

I går när jag var i Malmö passade jag på att köpa på mig några olika sorters nötter: pistage-, macadamia- och pinjenötter (se bilden ovan). Dessa använde jag i fyllningen tillsammans med hackat äpple, för saftighetens skull.

Ingredienser till kakan:

2 stora eller 3 små ägg
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl, alternativt 2 dl vetemjöl
50 gr smör
1 dl mjölk
1/2 dl linfrön
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en avlång form, ca 20 x 30 cm, eller lägg i ett bakplåtspapper.

Smält smöret och blanda sedan ihop det med mjölken.
Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda i mjölk-smörblandningen.
Rör ner mjölet, linfröna och bakpulvret och bred sedan ut smeten i formen.

Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter.

Medan kakan gräddas, hackar du ett stort skalat äpple i små fyrkanter. Hacka även mandel, pistagenötter, macadamianötter och pinjenötter. Hur mycket? Tja, cirka 1/2 dl av varje nötsort.
Rör ihop 1 msk mjöl, 2 msk strösocker, 1 tsk vaniljsocker,  50 gr smör och 1 dl mjölk i en kastrull och värm blandningen till den börjar tjockna. Jag rörde även i lite torr, mald ingefära (cirka 1 tsk).

Ta av kastrullen från spisen och rör ner äpple-nötblandningen.
Bred smeten på kakan, sätt in den ytterligare 5 minuter, högt uppe i ugnen, så att smeten börjar bubbla och få färg.

toscakaka

Den här kakan innehåller inte så mycket socker, men den är ändå tillräckligt söt, tack vare äppeltoscasmeten. Linfröna inbillar jag mig gör nytta på något vis. Om inte annat ser kakan trevlig ut med dessa!

Och chokladpuddingen i kylen har fortfarande inte stelnat...







Kommentarer
Postat av: Ylva

Macadamianötter låter spännande. Det har jag inte prövat, så det får bli framöver!

2006-10-22 @ 21:32:19
Postat av: Anne

Kakan ser jättegod ut! Men du, det som står som macadamianötter på bilden är paranötter (brazil nuts). Macadamias är nästan klotrunda, och har aldrig kvar delar av sitt innerskal (som jag har för mig är giftigt).

Postat av: vickan (matplatsen)

Vilken hääääärlig matblogg man sprang på här då!! Nu ska här frossas i recepten!

Mvh Vickan

2006-10-24 @ 17:43:21
URL: http://www.vickantikkan.org/matplatsen
Postat av: Bloggblad

Jaha. Jag tänkte direkt på paranötter när jag såg bilden. De där macadamia har jag bara stött på i recept, aldrig i verkligheten.

Jag bakade ofta förr... saknar nästan de där goda kakorna, men i dag tog jag mig samman och gjorde pannacotta på vit choklad. Har inte smakat än - tänkte ta den som efterrätt, men det får bli kvällsgodis.

2006-10-29 @ 17:35:15
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback