Snabbt bröd i stekpanna

Stekpannebröd1

stekpannebröd2

Min receptpärm från 80-talet innehåller många matminnen. Egentligen har jag inte gjort så många av recepten som finns i den, men när jag tittar på vad jag samlat ihop ser jag att dessa recept fortfarande känns aktuella.

Två bakrecept som jag har testat några gånger, är stompa och filmjölksbröd. Gemensamt för dem är att de tillagas i stekpannan! Jag har nu slagit ihop dessa recept och presenterar här min modifierade variant:

(10 bröd)

6 dl vetemjöl, alternativt 3 dl vetemjöl och 3 dl grahamsmjöl
½ dl linfrön
1 tsk salt
2 tsk socker
1 tsk bikarbonat
2 ½ dl filmjölk eller yoghurt
½ dl smält smör


Rör ihop de torra ingredienserna. 
Smält smöret och rör ner det + filmjölken/yoghurten i den torra blandningen. Rör tills det blivit en fast deg.

Plocka upp degen och dela den i 10 bitar. 
Hetta upp en stekpanna – gjutjärn eller teflon spelar ingen roll. Kavla ut degbitarna. Har du kruskavel kan du kavla lite i slutet med den så du får ett fint mönster. 

Grädda de utkavlade bitarna, en och en, i torr stekpanna, cirka 1/12 min på varje sida. Vill du, kan du blanda i någon deciliter riven ost i degen, för att få mer stuns på smaken.





Kommentarer
Postat av: heidi

Så spennende denne såg ut. Skal skrive ned receptet och prova en dag : )

Postat av: Kinna

Tack för kommentar på min sida. Det här brödet liknar mycket mammas läffser (som jag gjorde i somras, men inte publicerat än). Jättegod verkar din egen blanndning av olika bröd. =)

2006-10-02 @ 14:39:40
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com
Postat av: LillaB

Vi bakade något liknande bröd fast direkt på plattorna på spisen. Väl rengjorda förstås. Det gick finfint. Det var någon mat/brödkurs en gång för länge sen.

2006-10-02 @ 18:58:39
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Matnjutning

Heidi: Du kan ju testa att inte kavla ut så tunt, så blir brödet nog mjukare.
Kinna: Jodå, det är en slags läfsor, men i dem har man visst sirap, tror jag?
LillaB: Tja, varför inte? Det borde kanske funka? Men då får man nog skippa osten...

2006-10-03 @ 09:53:36
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: lyckoskatt

vi gjorde brödet idag (1,5 år senare). kanongott. tack för att du la ut det. vi har ett liknande recept men inte med linfrö. det var verkligen supergott.

2008-03-16 @ 16:58:41
URL: http://lyckoskatt.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Lyckoskatt: Roligt att du upptäckte min blogg! Recepten håller, även om de blir gamla ;)

2008-03-17 @ 09:37:39
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eve

Hej! Tack för detta underbara recept. Vi har lagat det nästan varje morgon nu en längre tid, väldigt enkelt och gott! Vi har skippat linfröna och bytte ut socker mot sirap, men ska prova med linfrö också :) Mvh/ Eve

2008-03-18 @ 19:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback