Lördagsdessert

lördagsdessert

På planet hem från Frankfurt hittade jag ett spännande recept i DN: Glass med Macadamianötter och kolasås.

Jag rev ut receptet för att kunna titta lite närmare på det när jag väl kom hem. I eftermiddags blev jag sugen på att testa det, så jag åkte och handlade de ingredienser som behövdes: vaniljglass, Macadamianötter (jag hittade dem i min lokala ICA-butik) och - kondenserad mjölk!

Så här gör du:

Sätt den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en kastrull och fyll på vatten tills burken täcks helt och hållet. Koka upp vattnet, lägg på ett lock och låt sjuda i hela tre (3) timmar.

Under tiden kan du roa dig med att läsa en tidning, laga mat, äta upp den, se kvarteret Skatan på TV, börja se en hyrd film, avbryta tittandet på grund av att filmen inte visade sig vara så bra, läsa några favoritbloggar - och därefter sätta den kokta burken på kylning (det tar upp till en timme).

Öppna därefter burken - och tänk, den allra ljuvligaste koncentrerade kolasås har bildats! It's magic!

kolasås
Tadaa - Kolasås på burk!

Grovhacka Macadamianötterna och rosta dem i en teflonkastrull. Skeda upp vaniljglass, pytsa över lite kolasås och strö över nötterna.

Kondenserad mjölk som tillagas på det här sättet kallas i Sydamerika  "Dulce de leche". Man kan tillaga andra trevliga recept med mjölken, bland annat en lättlagad paj vid namn
Key Lime Pie, som är en specialitet i Key West, Florida. Erinrar mig även en mycket god brylépudding som våra förra grannar serverade, där huvudingrediensen var just kondenserad mjölk.

Mitt omdöme om efterrätten, som precis har avnjutits: fullkomlig! Dock behövs inte så mycket av kolasåsen, eftersom den är ganska söt.

 




Kommentarer
Postat av: ilva

Otroligt! Undrar vad som hander med andra konsevburkar om man gor likadant? Det kanske finns en hel outforskad varld dar!

Postat av: Leina

Det verkar otroligt gott, har tänkt prova det i flera år men inte "orkat" =)..... Just nu följer jag, sonen och han jag är gift med Gi trenden. Så ingen kondenserad mjölk för vår del. När jag var i ryssland hade de kondenserad mjölk på pannkakor. Det var faktiskt ganska gott... Sött

2006-10-08 @ 10:20:05
URL: http://leinas.blogspot.com/
Postat av: Elisabet

Nej, usch .., allt med kolasmak får vara för min del!
Men bilderna är härliga, så jag läser ju och gottar mig ändå ..-)

2006-10-08 @ 11:55:39
Postat av: Matnjutning

Ilva: Ja, jag har funderingar på hur KOKOSMJÖLK skulle bli om man kokade DEN länge? Sedan funderar jag även på hur kolasåsen skulle blivit om jag bara hade kokat burken i låt säga 1 - 2 timmar? Lösare?
Leina: Håll du fast vid GI tills vidare. Tids nog kan du ju prova det här!
Elisabet: Ja, ibland räcker det med att i andanom utvärdera ett recept. Som du ser experimenterar jag fortfarande i paint, i brist på tid o annat.

2006-10-08 @ 12:13:51
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: cehyf tgiqwejuf

onzqh ndopjlchg rzybk poefkhz vglyhd ydhucjfl hriwo

2007-02-18 @ 12:29:40
URL: http://www.jatoqnb.yqtdxsbcf.com
Postat av: Fia

Låter jättegott! Övertala mamma att göra det :)

2007-03-05 @ 19:56:41
Postat av: Berit

Jag tycker det låter tveksamt , kan inte metaller fällas
ut ur burken under kokningen? Låter inte så nyttigt att äta ?

2007-10-29 @ 20:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback