Kinaspecial på TV

kinaspecial

Matlagning i TV 4:s nyhetsmorgon, lördag. Den här gången är tre kinesiska mästerkockar inbjudna. Ur en pumpa skulpterar en av kockarna en alldeles fantastisk påfågel! Det wokas Kong Pao-kyckling och tillverkas nudlar. Alldeles väldigt jättesugen blir man när maten visas!


Svensken Johan Björkstén, boende i Kina sedan 20 år tillbaka, tolkar snabbt och lätt mellan kinesiska och svenska och så tillbaka till kinesiska igen. Johan har faktiskt lärt kineserna att laga västerländsk mat i kinesisk TV, men även hjälpt IKEA i Kina med marknadsföring av deras möbler.
 
hälsingegård

I Nyhetsmorgon visas även ett inslag om de vackra Hälsingegårdarna, som tydligen står på tur att bli Sveriges nästa världsarv.  

böngott

På eftermiddagen beger jag mig till ett av Malmös stora matvaruhus, som lockar med hälsotema just idag. Där bjuder kocken Anders ”Ankan” Lindén på små tilltugg innehållande bland annat bönor och linser.

Köper man 5 produkter av ett visst fabrikat får man dessutom herr kockens bok ”En God Bok”, med annorlunda recepttips på bönor, linser, ärter och frön. Sådana erbjudanden passar mig, och jag köper glatt och obekymrat på mig två årsförbrukningar av linfrön bara för att få denna bok!

kokbokssmakprov1
Ett smakprov på innehållet

wokgott

På kvällen svänger jag ihop en mycket lättlagad kycklingwok:

Koka upp kokosmjölk med allehanda grönsaker som broccoli, strimlad morot, böngroddar, purjo, vattenkastanjer och kycklingfileer skurna i bitar. Rör ner någon god krydda, förslagsvis curry, eller någon av de färdiga kryddblandningarna man kan köpa i portionspåse (Chicken Tikka, exempelvis).
 

Låt koka i 10 minuter. Servera med nudlar eller quinoa. Strö över rostade sesamfrön när du lagt maten på tallriken.


Och i kylen väntar den hemgjorda chokladpuddingen...


Kommentarer
Postat av: ilva

Jamen jag vill se vad du skulle fa till i Cyberkocken, jag tror att du skulle fixa det galant!

Postat av: Elisabet

Fräste du inte upp grönsakerna innan ...?
Du bara pytsade i dem med kokosmjölken?

2006-10-22 @ 09:38:02
Postat av: heidi

Å så godt det ser ut. Kinesisk mat er ju fantastisk. Jag spiser alltid for mycke av den.

2006-10-22 @ 12:03:35
URL: http://julie-k.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Ilva: ÅÅ, tack! Känner mig hedrad. Tidsbrist har gjort att jag inte riktigt hunnit med att fantisera fritt. Jag ska se om jag hinner framöver...
Elisabet: Nä, det behöver man inte. I med allt på en gång - det passar väl dig? ;) Det är ju samma sak när man gör exempelvis köttfärssås: int' behöv' man fräsa färsen före, int'. I med den bara i tomatsåsen som kokar!

Heidi: Jo, all den där exotiska maten tenderar man ta för mycket av! Men jag är övertygad om att det gör gott för själen!

2006-10-22 @ 16:32:19
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback