Världens bästa partymat - gucka

oströra

GUCKA!

Första gången jag hörde ordet
hade jag ingen aning om vad det kunde tänkas betyda. Men nu vet jag! Det är helt enkelt en röra som man fyller med allehanda saker och som man sedan kan använda att dippa i, som grillsås eller som tillbehör till all sorts mat för att förgylla ätandet.

Till bjudbrödet på jobbet hade jag mixat ihop en gucka, bestående av följande:

1 dl mosad fetaost
1/2 dl grovriven parmesanost
1/2 dl finriven parmesanost
1 grillad röd paprika
en näve (stl mindre hand) färska basilikablad
cirka 2 1/2 dl grekisk eller turkisk yoghurt på burk

Jag började med att grilla en röd paprika som jag skurit i fyra bitar, högt upp i ugnen (250 grader), tills skalet svartnat. De grillade bitarna lade jag i en plastpåse, stängde den och lät den ligga tills bitarna svalnat.
Därefter drog jag bort det svarta skalet och finhackade paprikan -  smått, smått.

Basilikabladen stavmixmixade jag med lite av yoghurten.  Sedan var det bara att blanda ihop paprikahacket med basilikamixen och de övriga ingredienserna. För att få lite sting i min egenhändigt komponerade gucka rörde jag ner lite cajunkrydda och aningen salt.

Mer läsning om gucka (med recept) finns hos
Guckalandslaget, där du även kan skicka in tips på egna röror. Expressen tipsar även om olika blandningar. Blir du sugen på att köpa boken Gucka - världens röra, kan du först läsa recensionen på Bokrecension.se.

Tipsa mig gärna om just din goda gucka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback