Jordärtskockssoppa från egen skörd

jordärtskockssoppa
           Purjo och jortärtskockor fräses....................................Färdig soppa!

Förra sommaren inhandlade jag två jordärtskocksknölar à 25 kr. Planterade i halv pallkrage därefter, och inväntade skörd. När frosten kom, sent på hösten, var det dags att kolla beståndet. Jodå, knölarna hade ynglat av sig och jorden var full av dem!

Jag skördade dock inte så många kockor; var helt enkelt lite slö. Vintern kom, snön täckte pallkrageland ända till mitten av april (tror jag det var). När det var dags att så och sätta nytt i landet, kom jag plötsligt ihåg att jag inte hade plockat upp alla knölar.

Grävde, och fann till min glädje att de hade klarat sig, trots vintermånadernas kyla. Där låg de, hur fina som helst! Så jag skördade, men eftersom en del hade fått små groddar, valde jag att sätta dem på nytt. Jag tror jag satte 10-15 knölar ungefär.

Och som det har växt! Djupt djupt ner i jorden! En hel pallkrage full! Jag grävde upp från en planta häromdagen och fyllde snabbt en stor skål. Och av kockorna blev det den allra ljuvligaste soppa! 

Jordärtskockssoppa (4 portioner)

600 gr jordärtskockor
1 bit purjolök, cirka 20 cm
8 - 10 dl kycklingbuljong alt grönsaksbuljong
1 dl vispgrädde
1 pkt bacon
1/2 paprika
Ev salt och peppar

Förväll jordärtskockorna några minuter i kokande vatten, så går de lättare att skala. Skala dem sedan. Dela dem i bitar. Finhacka purjon och fräs båda ingredienserna i lite raps- eller olivolja.

Häll på buljongen. Koka tills allt är mjukt (cirka 10 minuter). Mixa soppan med kökets oumbärliga hjälpreda nr 1: stavmixern! Häll i grädden och låt koka upp på nytt.

Spara gärna några råa jordärtskockor som du sedan finhackar och fräser tillsammans med finklippt bacon. Finhacka paprika, helst röd för färgupplevelsens skull.

Servera soppan, lägg på lite bacon och paprika. Ostsmörgås till - det gamla hederliga tilltugget - är inte fel.

Det går bra att ersätta jordärtskockorna med potatis, om du vill. Smaken blir inte densamma, men ganska så lik.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Den soppan bör jag nog pröva att göra. Det blir nog supergott!

2006-11-09 @ 14:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback