Använd ugnen mera!

kvällsrodnad

kvällsrodnad2
Fotona är tagna av Matnjutnings dotter, som även hon har en blogg - en
Modeblogg!

Helgen har bjudit på ganska fint väder
; i alla fall försvann kylan och det ljumma vädret kom tillbaka. Jag har dock hållit mig inomhus och ägnat mig åt vissa måsten, såsom rensning av diverse avlopp och bortplockning av alla dessa tidningshögar som tenderar att svämma över lite här och var i huset - speciellt i sovrummet!

I jakt på matinspiration inför lördagskvällen plockade jag fram några gamla nummer av Allt om Mat. I några års tid var den en stående julklapp från min syster, och där finns en guldgruva av bra, annorlunda och lättlagade recept. Tyvärr har jag inte lagat så mycket mat från dessa tidningar, men min intention är att koncentrera mig på några gamla nummer åt gången och försöka hitta en handfull recept som jag sedan ger mig på. Tänkte även be familjen titta igenom tidningarna och ge förslag på vad de helst vill äta .

Nåväl, det som slutligen lagades till i går blev ugnsstekt fransyska med grönsaker, även de ugnsstekta.

Tillagningen är väldigt smidig och lätt: in med den saltade och pepprade steken och de finskurna grönsakerna i ugnen (häll även lite olivolja över dessa), låg värme, endast 125 grader. Allt är klart när köttets innertemperatur visar 60 grader, vilket tar cirka 1 1/2 timme om steken är på drygt ett kilo.

Till detta serverade jag couscous, där jag blandade  i ugnsgrönsakerna. En dressing fick ersätta eventuell sås. Ingredienser:   olivolja, fräst finhackad vitlök, lite balsamvinäger, hackade färska örter och några hackade soltorkade tomater. Dressingen öste jag sedan över det uppskurna köttet.

Receptet kommer från AoM, nr 4/2000.

Det är överhuvud taget väldigt smidigt att använda ugnen till matlagning i mesta möjliga mån. Allt sköter sig själv, och man kan ägna "väntetiden" åt annat.



Kommentarer
Postat av: ilva

Ja, det är fint med tillagning i ugn fast jag gillar att steka kött ovanpå spisen för jag vill kunna se och känna med fingret om det är färdigt....

Postat av: Matnjutning

Ilva: Jag steker nästan aldrig helt kött på spisen; överhuvudtaget äter vi nästan aldrig helt kött. Men jag prisar ändå köttermometern, den digitala!

2006-11-05 @ 12:53:41
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: ilva

jo jag får väl ta o skaffa mig en digital termometer, det är nog det absolut säkraste sättet även om pekfingret sällan ljuger! Det är nog så att man lagar till stekar på spisen här i Italien när jag tänker efter, kyckling däremot, den steks gärna i ugn!

2006-11-05 @ 16:02:31
URL: http://www.agliolio.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback