Viktlös flytsensation

floating
Bilden är lånad från Sinnesro SPA:s
hemsida

Tidsdagseftermiddagen hade jag tagit ledigt från jobbet för att helt ägna mig åt en halvdag i Malmö. Finns det något bättre än att helt allen vika några timmar åt att bara i lugn och ro utforska nya spännande butiker!

Grundsyftet var faktiskt att nyttja ett Presentkort, inhandlat av tonårsdottern, på Sinnesro SPA, där man annat kunde erbjuda FLOATING – en helt tyngdlös upplevelse.

Jag började med att besöka en vegetarisk restaurang – Vegegården. Var lite lockad av Bong:s recension i Sydsvenskan för ett tag sedan. Tyvärr blev jag inte så imponerad; alla dessa sojaprodukter som skulle likna kött, eller fisk blev för mycket. Vad är det för fel på stunsiga grönsaker?


 

Klockan 14 var det dags för nästan en timmes avkopplande njutning, då jag äntligen skulle få prova på fenomenet Floating. Efter att ha duschat och tvättat håret, klev jag in i en stor tank, som mest liknade en sån där skidbox man brukar se på biltak (fast mycket större). Tanken var belyst med turkost sken och fylld med cirka 40 cm MYCKET SALT kroppstempererat vatten. Lugn musik strömmade ut ur några osynliga högtalare.
floatingtank

Så fort jag hade  stängt locket om tanken och lagt mig i ryggläge, kom första sensationen: det här var inget som liknade något jag varit med om tidigare! Den totala tyngdlösheten infann sig omedelbart, eftersom det salta vattnet gjorde att jag flöt som en kork. Och betänk att jag i vanliga fall är livrädd för att hamna under allt vad vatten heter! Det fanns ingen som helst risk att kantra och jag kunde tryggt sjunka in i mig själv och njuuuta av att bara sväva omkring. NU vet jag hur Herr Fågelsång kommer att känna sig om några dagar…


 

Jag låg i princip blick stilla hela tiden, men hade även kunnat (om jag velat) paddla runt i tanken, eftersom den var så pass stor. Klaustrofobi? Nej, faktiskt inte!


 

En försynt knackning på locket till tanken förde mig tillbaka till verkligheten och jag insåg att det var dags att avsluta upplevelsen så att nästa bokade besökare skulle få chans att uppleva det som jag nyss fått vara med om.


 

Det sägs att 45 minuters ”behandling” motsvarar 6 timmars djupsömn. Jag är nog beredd att hålla med, eftersom jag dagen efter var alldeles fruktansvärt pigg!


 

Läs mer om floating här.
Adresser till floatinganläggningar i Sverige hittar du här.

Kommentarer
Postat av: ilva

det som jag alltid velat prova, undrar om det finns här? Tror inte det, jag får fixa det i Sverige. Och jag håller med dig, varför alla dessa köttimitationer i vegemat, det känns motstridigt tycker jag.

Postat av: Matnjutning

Ilva: Annars har du ju lite närmre till Döda Havet ;)

2006-12-07 @ 08:51:56
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Elisabet

Å, det ska jag testa!!! Vad kul!

2006-12-07 @ 22:26:57
Postat av: Matnjutning

Elisabet: Jag lovar dig något utöver det vanliga!

2006-12-08 @ 08:26:59
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Panter

Jag provade för något år sedan och kan hålla med dig i dina beskrivningar utom på en punkt. Kände mig inte alls avslappnad utan mer rastlös. Det var dock en otrolig känsla av tyngdlöshet.

2006-12-08 @ 09:30:04
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: Rickard

Det skrivs inte mycket här just nu. Skärpning, som en mer riksbekant Staffanstorpsbo brukar säga ;-)

Nedan följer receptet på boiled fruitcake om du känner för att vara lite husmoderlig. Det är en engelsk kaka som är god till te och som passar särskilt bra i jultetid pga kryddningen. Det går mer än utmärkt att dricka glögg till.

450 gr blandad torkad frukt hackad i grova bitar (jag brukar ta två påsar, dvs 500 gr)

2 1/2 dl råsocker

2 1/2 dl vatten

100 gr smör eller margarin

3 ägg

2 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk mald kanel (kan man öka om man vill tycker jag)

1/2 tsk mald ingefära (kan man öka på om man vill tycker jag)

1/2 tsk mald kryddnejlika (kan man öka om man vill tycker jag)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg frukt, socker, vatten och matfett i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 15-20 minuter. Låt svalna (går ganska snabbt om man sätter grytan i vattenbad).

2. Häll blandningen i en skål och vispa i äggen.

3. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor i en annan skål och rör ner det i fruktblandningen. Häll i smord och bröad form och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme och 15 minuter.

2006-12-13 @ 23:43:08
Postat av: Rickard

Det skrivs inte mycket här just nu. Skärpning, som en mer riksbekant Staffanstorpsbo brukar säga ;-)

Nedan följer receptet på boiled fruitcake om du känner för att vara lite husmoderlig. Det är en engelsk kaka som är god till te och som passar särskilt bra i jultetid pga kryddningen. Det går mer än utmärkt att dricka glögg till.

450 gr blandad torkad frukt hackad i grova bitar (jag brukar ta två påsar, dvs 500 gr)

2 1/2 dl råsocker

2 1/2 dl vatten

100 gr smör eller margarin

3 ägg

2 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk mald kanel (kan man öka om man vill tycker jag)

1/2 tsk mald ingefära (kan man öka på om man vill tycker jag)

1/2 tsk mald kryddnejlika (kan man öka om man vill tycker jag)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg frukt, socker, vatten och matfett i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 15-20 minuter. Låt svalna (går ganska snabbt om man sätter grytan i vattenbad).

2. Häll blandningen i en skål och vispa i äggen.

3. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor i en annan skål och rör ner det i fruktblandningen. Häll i smord och bröad form och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme och 15 minuter.

2006-12-14 @ 00:10:15
Postat av: Matnjutning

Behagar herrn SPAMMA mig?? Nej, orsakerna till uteblivet bloggande är främst två: tight schema på kvällera och tekniskt fel på blogg.se som gör att man inte KAN blogga just nu. En ny pryl är på väg till Sverige för att öka kapaciteten. Så det så ;)
Ska prova receptet. Tack!

2006-12-14 @ 12:24:45
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback