Traditionsenlig saffranskaka

saffranskaka
Inte visste jag att den var viktig – saffranssockerkakan jag brukar baka varje första advent varje år! 17-åringen påminde mig nogsamt igår om att jag inte fick missa att göra en sådan även i år – ”för jag gillar traditioner”, påpekade hon.

OK, sagt och gjort – saffranskaka fick det bli även i år. Receptet är ursprungligen från ”Sju sorters kakor” och dessutom prisbelönt 1984! Jag har dock modifierat receptet och dragit ner på matfettet och sockret. Kakan blir lika god ändå. Egentligen är det en vanlig hederlig sockerkaka där man tillsätter saffran – inte alls svårt!

Dekorationen av kakan blir pricken över i – lite florsocker som doftas över. Jag inhandlade för några år sedan en slags mall avsedd för all caffelatte jag skulle komma att göra (hm..). Den mallen använde jag nu, fyllde en tesil med florsocker, och siktade över. Ser det inte proffsigt ut?


Ingredienser till saffranskakan:

3 stora eller 4 små ägg
2 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
100 gr smör
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver1 pkt saffran (cirka ½ gram)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
Smält smöret, blanda ner mjölken och koka upp.
Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda i mjölk-smörblandningen.

Stöt saffranet i en mortel, tillsammans med lite av strösockret. Här kan du även med fördel blanda ner 1 tsk okryddad sprit och låta blandningen stå i 10 minuter, för att locka fram saffranssmaken ännu mer. Tipset har jag fått av min syster, som i sin tur läst att TV-kocken Maud Onnermark brukar använda sig av den metoden!

Rör ner mjölet och bakpulvret och häll sedan smeten i formen.  Grädda i cirka 35 minuter. Kakan skall inte gräddas för länge; då riskerar den att bli torr.

När kakan har svalnat pudras den lätt med florsocker.

Kommentarer
Postat av: ilva

ja det är otroligt hur traditionsberoende de är. Kan känna pressen...

Postat av: Matnjutning

Ilva: Men det underliga är att detta har kommit typ senaste året! Innan dess fick jag intrycket att hon inte brydde sig.

2006-12-03 @ 21:24:11
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Elisabet

Jodu, det ser VÄLDIGT proffsigt ut ..-)

2006-12-04 @ 15:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback