Lättbakat matbröd

Oknådat bröd

Det är så härligt med nybakat bröd, och i den mån jag orkar, svänger jag till något själv. Alla blir så nöjda och glada och själv känner jag mig riktigt duktig! 

Jag har precis plockat ut kvällens brödbak ur ugnen och givetvis provsmakat. Omdömet är: knaprigt, nötigt och gott! 

Grundreceptet är hämtat ur ”Annas Mat” av Anna Bergenström, men jag har gjort vissa ändringar, och bytt ut vetemjölet mot Fullkornsvetemjöl och Dinkelmjöl och dessutom lagt till vetekli – allt för att få ett så nyttigt och fiberrikt bröd som möjligt. 

DET OKNÅDADE BRÖDET av Anna Bergenström (10 - 12 bitar) 
Reviderad version av Matnjutning

25 g jäst
4 dl vatten
8 dl fullkornsvetemjöl ELLER  5 dl fullkornsvetemjöl och 3 dl dinkelmjöl
1 dl vetekli

1 tsk salt
1 tsk socker


Smula jästen i botten på en degbunke. Lägg i saltet och sockret.
Rör ut i lite av det ljumma vattnet. Häll på resten av vattnet. Häll i vetekli och allt mjöl.

Rör ihop degen och låt jäsa under bakduk i cirka 1 ½ timme. Degen ska vara ganska lös, så därför går det bra att göra hoprörningen för hand. Lägg ett bakplåtspapper i en bakform (cirka 30  40 cm) och och tippa den jästa degen direkt på plåten – utan att knåda!

Bred ut degen och låt den jäsa i cirka 20 minuter. Grädda brödet mitt i ugnen i 250 grader i 15 minuter. Sänk därefter värmen till 125 grader och grädda i ytterligare cirka 40 minuter.Låt brödet svalna och skär det sedan i mindre bitar.


Kommentarer
Postat av: Ellis

Å vad gott det där verkar, det ska jag definitivt prova!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback