Hemgjord Müsli med vaniljsmak

Musli

Har man en gång börjat göra Müsli hemma känns det inte aktuellt att köpa alla färdiggjorda söta produkter som våra matvaruaffärer svämmar över av. Jag brukar variera mitt recept från gång till gång, men har alltid som grund All Bran Flakes, eftersom det är flingor som är nästintill sockerfria.

 


I min senaste blandning har jag även skårad vaniljstång, som sägs skall ge en doft och smak av vanilj, enligt tips från
Den perfekta frukosten av Oscar de Hoeg och Fredrik Paulùn.


1 paket All Bran Flakes
1 påse hasselnötter
1 påse mandlar
4 dl solrosfrön
3 dl torkade bananchips
2 dl linfrön, hela eller krossade
10 finhackade torkade fikon
10 finhackade torkade plommon
1 vaniljstång 

 

 

 

  • Krama lite på All Bran Flakesen i påsen så att bitarna blir lite mindre. Hacka nötterna, mandlarna, bananchipsen i halvstora bitar (det går snabbt om du använder en matberedare.) och rosta dem sedan i en stekpanna på medelstark värme i ca 15 minuter.
  • Finhacka därefter fikonen och plommonen.
  • Dela vaniljstången och skåra sedan de två bitarna.
  • Blanda ihop allting. Vaniljstångbitarna skall läggas i müslin, men innan du gör det, dra runt bitarna i blandningen så att vaniljkornen lossnar lite. Sedan kan du låta stängerna ligga kvar.
  • Häll blandningen i en fin glas- eller plåtburk.
 

Under tiden som jag pysslar i köket med müslin, känner jag mig mer än någonsin övertygad om att jag vinner så mycket på att göra en egen variant. Jag förvånas också över att inte de stora producenterna lyckats med att få müslin så god som den här blir. För det blir den! Jag längtar redan till i morgon bitti…


Kommentarer
Postat av: heidi

ÅÅÅ så god den såg och hørtes ut. Jag er veldig glad i bran flakes så dette var ju en smart basis. Ordnar du bananchipsen selv eller kjøper du den?

Postat av: Matnjutning

Heidi: Jag köper dem faktiskt! Mitt nästa steg blir GIVETVIS att fixa sådant själv, eftersom jag tycker om att fixa från grunden om jag bara kan! Tex, torkade apelsinklyftor, sådana som man brukar ha till juldekorationer

2006-08-28 @ 13:57:15
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Ellis

Å vad det dät lät gott!!

Det ska jag prova nån gång. I alla fall jag och äldste sonen kan ju äta den.
Mums!

2006-08-29 @ 07:52:52
URL: http://alltunderhimlen.blogspot.com/
Postat av: Bloggblad

Och jag geggar med min råa bovetegröt - den räcker till 2 personer i 3 dagar. Men ett baltande är det med 3 ingredienser som ska läggas i blöt, bananer som ska skäras och äpplen som ska rivas... resultatet smakar SÅ gott. Och magen bara älskar det.

2006-09-04 @ 14:27:39
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Ellis: Kul att du gillar det jag tipsar om!
Bloggblad: Jomen, det ÄR ju så kul att röra, blanda och experimentera - det FÅR ta tid! Tack för tipset, förresten!

2006-09-04 @ 22:02:50
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback