Go, go med GI-metoden!

Go, go med GI-metoden!

När jag brinner för något, ja då brinner jag rejält! I början av sommaren var det GI-mat som gällde. Jodå, det gäller fortfarande, men jag läser väl inte RIKTIGT lika många artiklar om det som jag gjorde då! Det finns två orter i Skåne där ALLA GI-böcker är utlånade till – ja, gissa vem?

I alla fall bestämdes det (enhälligt av mig, förstås) att jag skulle försöka coacha mina arbetskamrater i höst i GI-ätandets ädla konst. Jag författade ett mail och skickade ut, och tänkte härmed delge även dig, kära bloggläsare/-läserska detta ”väckelsemail”. Kanske även DU blir inspirerad? There is more to come, jag lovar!


Hej mina vänner!

Detta är er hälsocoach som skriver! Tänkte bara pusha er lite inför höstens kickstart då vi alla ska äta sundare, mer, godare - OCH som bonus kanske må bättre och gå ner ett och annat kilo, alternativt hålla vikten.

Expressen är en av många tidningar som hakat på GI-trenden och i en artikel skriver man så här:
"Att hoppa över måltider gör att kroppen tror att det är svälttider och ställer in sig på att lagra energi och fett.
Dessutom åker blodsockret berg- och dalbana vilket gör dig både trött, irritabel och sötsugen. Många kvinnor äter kakor och godis mellan måltiderna i stället.!

Japp! Precis så är det! Jag upprepar
alltså vad Expressen skriver:
"Att hoppa över måltider gör att kroppen tror att det är SVÄLTTIDER och ställer in sig på att lagra energi och fett.
Dessutom åker blodsockret berg- och dalbana vilket gör dig både trött, irritabel och sötsugen. Många kvinnor äter kakor och godis mellan måltiderna i stället.!
EN gång till:
"Att hoppa över måltider gör att kroppen tror att det är svälttider och ställer in sig på att lagra energi och fett.
Dessutom åker BLODSOCKRET berg- och dalbana vilket gör dig både trött, irritabel och sötsugen. Många kvinnor äter kakor och godis mellan måltiderna i stället.!"

Förstår ni nu hur viktigt det är att ÄTA! Och när man äter gott och bra och rätt mat, ja då ORKAR man så mycket mer. Det handlar om att BYTA UT mindre nyttiga produkter mot mer nyttiga, helt enkelt. Det handlar INTE om att försaka!

Nå, låter jag som en väckelsepredikant nu? Bra! För jag tror att man måste få in detta för att kunna ändra sina matvanor för gott. Som en bra start kan man exempelvis hoppa på GI-metoden. Samtidigt tror jag inte att man får vara för fanatisk. Man MÅSTE även få göra avsteg, men varför inte göra det på helgerna då (ynka två dagar)? Dessutom är det så, att när kroppen vant sig av vid sött, då längtar man inte efter en massa onyttigt, utan föredrar Sunda Supergoda varianter - jag lovar!

Som mjukstart kan du börja med följande:
Se till att verkligen äta 3 huvudmål och två-tre mellanmål.
Skippa
produkter med socker i mesta möjliga mån.
Prova coleslaw,  fullkornscouscous, bulgur, quinoa (finns både vit o röd) och fullkornspasta som ersättning till  potatis, ris och vanlig pasta.
Ät så mycket "rent" som möjligt - rent kött, fisk, kyckling + sallad el sommarfärska grönsaker + någon av ovannämnda ersättningar för potatis/ris/pasta. NJUUT av sommarens bär och frukter!
Låna någon trevlig bok om GI på ditt lokala bibliotek!


Uppgift: Samla på dig något gott du ätit under sommaren som du vet var nyttigt – och gott förstås - och delge sedan oss detta i höst.

Tills vi hörs nästa gång: Trevlig matsommar!


Kommentarer
Postat av: Elisabet

"Låna någon bok" .. ja, det vill till att man bor utanför madamens spridningsområde .. haha.

Vad duktig du är!

Postat av: Matnjutning

Jo, idéerna flödar emellanåt. Har massor på lut!

2006-08-20 @ 22:13:03
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Elisabet

Nej, men .. har inte madame UPPDATERAT!
ajabaja ..-)

2006-08-21 @ 11:21:56
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

En annan jobbar ju regelbundet 8-17 och då går det ju inte för sig. Nytt inlägg kommer ikväll! Så det så! ;) ;)

2006-08-21 @ 16:59:11
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Elisabet

;-)

Okej.
Godtas.

2006-08-22 @ 22:06:10
URL: http://www.cikoria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback