Återtagande av frukost med god Lemon Curd

image240
I vispningstagen av hemgjord lemon curd - recept, se nedan.

Det HAR varit spretigt och ostrukturerat de senaste åren, det skall medges. Men nu, äntligen, har jag lyckats reclaima frukosten - i alla fall en dag i veckan!

Familjens fyra medlemmar har olika uppstigningstider och det har gjort att frukosten för min del ofta intagits helt "ensammen". När den sömndruckne maken väl stiger upp, är jag i princip alltid på väg till jobbet.

För en månad sedan kände jag dock plötsligt att jag längtade efter den där härliga samhörigheten när man frukosterar tillsammans. Jag satte in storstöten en lördagsmorgon: bakade väldoftande bröd, dukade extra fantasifullt, plockade fram martiniglasen och fyllde dem med juice (alkoholfri..). Lite hemgjorda röror, smakrik ost och serranoskinka, vackra tända ljus. Såja!

Familjen tvångsväcktes och vacklade ut från sina sovplatser in i köket, där de gjorde stora ögon inför synen av allt gott. Det blev mycket lyckat och nu är den gemensamma lördagsfrukosten något man längtar till. Och tänk, oavsett hur trötta tonårstöserna är, så pallrar de sig upp!

Snabbgjord Lemon Curd
(cirka 2 - 3 dl)

3 ägg
1 1/2 dl socker
25 gr smör (eller margarin)
1 citron (alternativt 1/2 citron och 1/2 apelsin)

Rör ihop äggen och sockret i en teflonkastrull och sjud sedan under omröring tills blandningen tjocknat, vilket tar högst 10 minuter. Blandningen får inte koka, för då blir det sockrad äggröra! Jag brukar lyfta kastrullen från pannan lite då och då, så värmen inte blir för stark.

Blanda ner smöret, saften från frukten/frukterna och lite rivet skal från samma frukt(-er).

För att blandningen skall bli bredbar, sätt in den i frysen några minuter.

Hemgjord Lemon Curd är färskvara och håller cirka en månad om den förvaras svalt. Men den lär nog gå åt innan månaden gått!

Kommentarer
Postat av: Rickard

Jag tycker det är en mager variant på lemon curd. Mitt recept innehåller minst fyra gånger så mycket smör. Här i Bryssel råder det ingen brist på mat. Du skulle se restautangerna och affärerna. Idag har jag ätit trerätters med två sorters vin. Dagens meny:

Dim sun au Crabe et petite salade croquante au soja

Saumon en papillote de bananier curry léger, riz sauvage

Tarte tatin aux poires et glace au miel

2007-03-22 @ 22:41:53
Postat av: Eva

Mmmm, låter gott. Den ska jag testa. Och vilka härliga frukostar! Tror jag kommer på ett lördagsbesök!

Postat av: Matnjutning

Rickard: MEN! Första livstecknet från Bryssel! Du verkar ha hamnat i gastronomins mittpunkt. Men, kan du översätta "Saumon en papillote de bananier curry léger"? Papiljottlax med lätta currybananer, eller...?
Och ja, min lemon c innehåller mindre matfett än ursprungsreceptet med vilje - OCH faktiskt smakar den ypperligt ändå, menar jag.

Eva: Jag säger det igen: du MÅSTE bara komma ner till oss här i Skåne och hälsa på. Du har ju i alla fall två bloggerskor du kan besöka - kanske fler?

2007-03-24 @ 07:05:51
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eva

Ja!! Tänk så roligt vi skulle ha!!

2007-03-24 @ 09:08:23
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback