Sparrisfrossa!

image262

Det var tänkt att bli en överraskning
- och visst blev det det, men lite snöpligt kändes det ändå när M kom hem glad i hågen med vit sparris som han ÄNTLIGEN hittat i Lund! Där satt jag med min lilla hemlighet: väl gömda stora mängder grön och vit sparris i grannens kylskåp, redo att hämtas för att tillagas under kvällen.

image263

Inhandlad i lönndom
i trakt nära Sjöbo, fraktad de fyra milen hem, dold i bagageutrymmet, i kylen på jobbet - och till slut alltså hos grannen - allt i akt och mening att överraska totalt!

image264

Visst såg han snopen ut, M, när han lite senare på lördagkvällen serverades än den ena än den andra rätten innehållande delikatesserna (en försenad födelsedagsmiddag). Den envise! Men visst, sparris går att äta mer än en dag, och så fick det även bli!

En inledande drink med grön, smal överdel av sparris, smakfullt nedstucken i drinkglaset. Rå sparris är jättegott - smakar lite som sockerärtor, faktiskt. Till drinken serverades tilltugg på rostade små brödbitar: kokt grön sparris mixad med lite vitlök, rapsolja och aningen örtsalt.

Därefter sparrispaj, kokt vit och grön sparris till enkel ugnsbakad fläskfilé och nypotatis. Mikrad hollandaise - så snabbgjord! Meningen var att jag även skulle överraska med sparrisglass, och jag hade till och med förvällt vit sparris för att köra i min relativt nyligt inköpta beggade glassmaskin. Men nej - orken infann sig inte riktigt efter mitt koncentrerade förberedande ( 1 1/2 tim totalt). Det får helt enkelt bli en annan gång!

Fler artiklar om sparris hittar du här:
Helsingborgs Dagblad
Kristianstadsbladet
Dagens Nyheter
Vi i Villa

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Sparris är gott! Vit äter jag sällan, men grön ganska ofta.
Glassmaskinen du har är ju lyxig! Min svärmor köpte en åt oss en gång (när hon var lite dragen på en fest) av en släkting som fått tag i ett parti... Den är manuell och man lägger isbitar i mängd + mängder av salt runt en behållare och ... minns inte om den förresten gick på ström... men det var baltigt till tusen. Glassen blev god.
Sen sprack maskinens plastdelar... så vi slapp balta och gegga.

2007-06-08 @ 23:28:54
Postat av: Elisabet

Min pappa brukade skämtsamt säga om mamma .. "ja, dit det bär, dit bär det."
Jag undrar om ni inte är släkt .. du och mamma ..-))

Postat av: Matnjutning

Bloggblad: Ja, jag är verkligen stolt över mitt fynd. Tänker testa att göra flädersaft endera dagen också!
Elisabet: Få se nu, jag är nog lite trög i kväll. Vad betyder det uttrycket?

2007-06-09 @ 21:49:59
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Kinna

Hade en liknande upplevelse när jag skulle överraska mina vänner till midsommarafton och hade köpt mängder av sparris. Deras yngste blev sjuk och de kunde inte komma. Där satt jag mol alena och proppade i mig sparris. Njutning är bara förnamnet.

2007-07-09 @ 09:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback