Spättafilé på Melodifestivalvis

Spättagratäng

Extrapris på färsk spättafilé går bara inte att motstå! Jag inhandlar ett kilo och ämnar laga till något smarrigt som vi kan bjuda M:s gamle kompis B på innan grabbarna sticker in till lärdomsstaden för ölprovning. Dock blir det ändrade planer: katten är hängig och fräser så fort vi nuddar buken. Har han varit i kattslagsmål, eller…?

Akuttid på Djursjukhuset, där han får en insomningsspruta för att man skall kunna undersöka honom. Men inte ett sår, inte ens den minsta blessyr går att finna! Ont verkar han dock ha och lite feber. Jag märker ganska snabbt att jag får lägga ner planerna på fiskmiddag.


Dryga tusenlappen fattigare lämnar vi Djursjukhuset och när vi kommer hem blir det enklast möjliga mat: varma mackor (för töserna). Jag äter dock kall, stekt strömming på stående fot, glufsar i mig lite inhandlad Tobleroneglass – och stupar sedan i säng redan vid halv 10!

Spättan hamnar dock på hedersplats dagen efter, då jag tillreder den på följande lätta och smidiga sätt. Det går givetvis att ersätta den med någon annan vit fisk, exempelvis torsk, hoki, pangasius.


Spättagratäng med vitt vin
(4 pers)

800 gram spättafiléer

2-3 hg färska champinjoner (eller 2-3 små burkar)
1 paket bacon
100-200 gram bladspenat, alternativt hackad spenat

1 ½ dl grädde
1 dl vitt vin
2 dl riven ost
1 liten röd paprika
Salt, peppar

 

Sätt på ugnen på 200 grader.

Lägg hälften av spättafiléerna i en ugnsfast form. Fräs de skivade champinjonerna med baconet, som du också skurit i små bitar. Lägg blandningen på spättorna och täck sedan med resterande filéer.

Värm spenaten och bred den över alla filéerna. Blanda grädden och vinet och häll blandningen över allting. Salta och peppra och strö sedan över riven ost.


In i mitten av ugnen i 25-30 minuter. När du tagit ut gratängen, strö då över röd finhackad paprika i en sträng i mitten.


Servera gratängen med kokt eller pressad potatis.

 


Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Nu har jag kopierat det receptet och sparat. Jag älskar fisk i alla former - speciellt gratängformer!

Postat av: Ylva

Fisk är lätt att tillreda och att variera. Jag tänker nog steka lite salt sill någon dag och servera med mandelpotatis. Din rätt såg så god ut och jag antar att den var det. Jag ska nog pröva att laga den snart!

2007-02-05 @ 22:54:59
Postat av: Matnjutning

Bloggblad: Du gör mig glad varje gång du berättar att du gillar och sparar mina recept!
Ylva: För att inte tala om stekt strömming - MUMS! Med "bryta"!

2007-02-07 @ 07:49:45
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: mardin

Hej!

Jag såg ditt fisksopperecept på webben. Vill tipsa om
www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!

Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin

2008-04-23 @ 09:23:04
Postat av: Matnjutning

Mardin: Nämen, jag rodnar! Får väl ta en titt på sajten och se om jag kan bidraga med något ;)

2008-04-23 @ 14:07:58
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback