Marseille - del 3

Fiskmarknad

Del 1 hittar du
här.
Del 2 hittar du här.
Del 2 1/4 hittar du här.

"Var det verkligen nödvändigt att väcka mig så tidigt", var dotterns halvsyrliga kommentar när vi väl tagit oss ner till hamnen för att titta på morgonens begivenhet: fiskmarknaden. Exakt på slaget klockan 8 var vi på plats, men då hade nästan inga båtar kommit in, och kommersen hade ännu inte börjat.

"Kom tillbaka om en timme; då är det full ruljans här", fick vi veta av en ung grabb som konstfullt  höll på att  lägga upp den fisk han skulle sälja.

Fiskpotpurri1
Medan vi väntade, passade vi på att äta en god och onyttig frukost bestående av choklad/café au lait och croissant. Vi gick även och löste biljetter till en eftermiddagsbåttur till Chateau d'If.

DÄREFTER kunde vi återvända till hamnen, där bilden nu plötsligt ändrat sig; kommersen var i full gång och överallt hördes försäljarnas högljudda rop på Marseilledialekt - allt för att locka till sig köpare.

Fulafiskar_1

Vi var fascinerade: så många olika fisksorter som vi aldrig sett förut! Och det såldes och köptes som bara den! 

Den torkade sjöstjärnan handlade jag för en billig peng av en äldre dam, Marie. Hon och hennes man stod båda och sålde fisk och när jag frågade om jag fick ta kort av dem båda, blev de mycket glada. Klart att det gick för sig!

"Men din söta dotter måste även vara med på en bild", förklarade Marie. Två foton blev tagna och därefter skrev Madame Marie upp sin hemadress och jag lovade att skicka fotona till henne.

Många av de infångade fiskarna levde fortfarande och det kändes faktiskt lite obehagligt att beskåda deras långsamma död.

Fiskarena (märk väl, alltså inte fiskarna!) redde ut de tilltrasslade näten, plockade bort fiskar som satt kvar, rensade bort skräp och förberedde för nästföljande morgons fiskefångst.

Marseillefiskare
Plötsligt slog mig tanken att jag ju kunde be om en fiskares hand - för fotografering, givetvis! En närbild av handen hittar du hos Elisabet och ägaren syns här ovan.

Fiskkommersen pågick hela förmiddagen och när vi sett oss mätta på allehanda fula fiskar och intressanta människor, ja då var det dags för nästa begivenhet, nämligen en utflykt till den ö, som är förebild till Alexandre Dumas' mästerverk "Greven av Monte Cristo". Mer om det i morgon!

Fortsättning följer, med andra ord...

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ja, helt ljuvligt är det och tänk att få resa med dig alldeles gratis på det här viset ..-)

Postat av: Bloggblad

Å, så fina bilder! Jag har scrollat neråt, läst och njutit. Om jag hade varit på den fiskmarknaden hade jag bara tittat. För jag har inte en aning om vad jag skulle gjort med nåt enda av härligheten...

2007-03-01 @ 13:30:45
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Eva

Härliga bilder och en och annan ful fisk!!

2007-03-01 @ 19:19:52
URL: http://www.evas.blogg.se
Postat av: Eva

Härliga bilder och en och annan ful fisk!!

2007-03-01 @ 19:20:24
URL: http://www.evas.blogg.se
Postat av: Eva

Härliga bilder igen, men en och annan ful fisk hade kommit med!!

2007-03-03 @ 09:51:14
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Eva

Nämen oj vad många inlägg det blev av samma, såg jag nu!!! som sagt, något fel på bloggen (den förra) har det varit!!!Får jag länka till din sida?

2007-03-03 @ 13:27:24
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Evabakomberget: Jag skulle bli HEDRAD om du gjorde det. Go ahead! Och ha en trevlig lördagsem. Kanske nåt gott fikabröd?

2007-03-03 @ 15:40:31
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Eva

Då gör jag det! Njae, i vanliga fall skulle det bli nåt gott men jag försöker låta bli fikabröd och godis ett tag just nu. Ha en fin e.m/kväll!

2007-03-03 @ 16:03:34
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Therese

Tack så jättemycket för tipset om din blogg! Rolig läsning och jätefina bilder! Vi åker imorgon, mamma och jag och det ska bli jätteroligt! Vi har bokat in oss på ett hotell som ligger i södra delen av stan- det var inte helt enkelt att få billiga rum så här tätt inpå- men jag tror det blir bra! Du får titta in på min blogg nästa vecka om du vill återuppleva Marseille...förhoppningsvis får jag med mig båte kameran och foton hem! hälsningar/Therese

2007-05-31 @ 13:48:32
URL: http://tezet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback