Ett säkert kort

caponata

Bilderna ovan är hämtade från SVT:s program "Solens Mat"

Jag brukar tyvärr inte följa SVT:s underbara matserie
”Solens Mat” så ofta som jag vill, utan halkar ofta in i programmet under eftertexterna. I kväll hinner jag dock se en hel kvart! Tipsas av min syster på telefon och skyndar mig att ratta in rätt kanal.

Den mysige Bo Hagström pratar puttrigt trevligt med en husmor om tillagningen av Caponata – en siciliansk grönsaksröra. Med van hand svänger hon ihop röran. I ett annat inslag visas brödbakning med surdeg, som passande kallas ”La Madre”! Dessutom smaskar herr Hagström i sig den godaste maffiabakelsen han ätit, med tillägget att detta är den första någonsin!

Allt detta ser väldigt gott ut, men mitt omedelbara dilemma är morgondagens lunch som måste förberedas i kväll. Ett säkert kort är alltid Frittata – en omelett med en massa gott innehåll som kan variera beroende på vad som finns hemmavid.

frittataingredienser

Av lite svamp, blomkål, lök, squash, tomater och två ägg svänger jag ihop en omelett. Jag fräser först alla ingredienserna, hackade, utom äggen.

frittata

Häller sedan över äggsmeten och stänger av plattan så att smeten får stelna långsamt. I frysen har jag en glasburk med egenodlad basilika. Strösslar över lite grönt.

Jag längtar redan till lunchen i morgon!


Kommentarer
Postat av: Granne Annika

Kolla in bloggen www.salt.se, kan de va nått till din samling?

2006-09-15 @ 09:29:32
Postat av: Granne Annika

Efter att först ha kollat in Tina och sen Solens mat, blev det en djupdykning i skafferiet. Man blir ju jättehungrig av dessa program. Resultatet av vår djupdykning blev Champinjoner och musslor gratinerade med vitlök och rosépepparolja, och rostat bröd, så där lagom nyttigt på senkvällen!

2006-09-15 @ 09:33:00
Postat av: Ylva

Annika och Torun: Vad flitiga ni är som får ihop så läckra maträtter på senkvällen! Vi "nöjde oss" med våfflor på mix (fullkornsvåfflor, inte alls dumt) med hemkokt äppelmos och lingonsylt.

2006-09-15 @ 12:48:41
Postat av: Monica

Oj vad jag blev sugen nu på omelett!

Postat av: Elisabete

Så mycket du hinner med att skriva nu Torun!
Den omeletten ska jag pröva mig på.
Vi åt svindyr omelett på Kreta; 40:- för en vanlig, hederlig variant.

2006-09-15 @ 23:58:01
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Har du ENBART två ägg i smeten? Inget annat?

2006-09-15 @ 23:58:45
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Annika: Tack för salt-tipset!
Ylva: fullkorns- lät gott!
Monica och Elisabet: Omelett är verkligen räddningen i alla lägen. Och ja, det räcker faktiskt med två ägg om man har mycket "fyllning". Lite finhackad fetaost på är också riktigt mumsigt!

2006-09-16 @ 01:47:46
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback