Äppelkaka/Äpplekaka med vispad Kanelgrädde

Äpplekorgar
Kunskapens äpple i vår monter på Bok & Bibliotek i Göteborg

Jag har länge velat göra en speciell äppelkaka som jag smakade första gången i början av 80-talet. Receptet är insatt i min gamla receptpärm, även den från 80-talets början. Ingredienserna är inte många och kakan är lätt att ”svänga ihop”. En lättvispad klick grädde med kanel ger en komplett matnjutning!

Detta behöver du (klicka på miniatyrbilden om du vill se ingredienserna):
 


Kanelgrädde


1 ½ - 2 dl vispgrädde
1 tsk malen kanel
ev lite strösocker


Blanda ner kanelen i grädden. Låt stå i 1 – 2 timmar. Vispa.

Äppelkaka

2 ägg
1 1 /2 dl strösocker eller 1 dl muscovadosocker (som jag valde den här gången)
3 äpplen
1 msk mjöl (japp – endast!)
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
ca 20 mandlar

Vispa äggen och sockret.

Blanda ner mjölet, bakpulvret och vaniljsockret och de grovrivna äpplena – skalade eller ej – det avgör du (Jag valde att grovriva två äpplen och hacka det tredje i små kuber.).

Häll smeten i en smord form (20x30 cm), alt en form med bakplåtspapper.Hacka mandlarna och strö på hacket.Grädda i 200 grader i 20 minuter

äppelkaka

Servera den lättvispade kanelgrädden med den ljumma äppelkakan. Perfekt som dessert efter en soppa!








Kommentarer
Postat av: LillaB

Gjorde under en höst för många år sen ofantligt många äppelkakor. Ett av de små barnen i huset missuppfattade ordet och kakorna kallades allmänt för Äckelkaka.

Postat av: Bloggblad

Så, nu ligger den sparad i min receptfil. Men... vad är det där för socker? Finns nog inte i den här stan...

2006-09-28 @ 14:33:42
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Den ska jag göra i helgen och bjuda husfinnarmannen på. Tack för det du, Torun ..-)

2006-09-28 @ 17:54:27
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

LillaB: Hoppas barnet ändå gillade "Äckelkaka"!
Bloggblad: Kul! Jodå, gå till din lokala butik - finns både mörkt och ljust. Det mörka har lite lakritssmak. MUMS!
Elisabet: Aha, husfinnarman på antågande! Han kommer nog att gilla pajen!

2006-09-28 @ 18:47:39
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback