Veckans soppa - Blomkålssoppa

blomkålssoppa

Jag har länge haft intentionen att planera veckans mat, ordna veckomatsedlar, och veckohandla, men av någon anledning lyckas jag inte riktigt. Tittar i min 80-talspärm och tänker tillbaka då jag faktiskt var en riktig husmor, för mer än 25 år sedan, gjorde storkok, syltade, saftade, frös in - och höll mig till en översiktlig matsedel som såg ut så här:

Måndag - fisk
Tisdag - korv
Onsdag - fläsk/skinka
Torsdag - soppa + efterrätt alt mjölmat
Fredag -  färs
Lördag och söndag - nötkött eller fågel

Häromdagen kom min kära granne A över med en sexveckorsmatsedel som hon och hennes familj spånat ihop på nolltid. Hon känner till min vånda och vet att jag så gärna vill skapa lite struktur i matlagandet. Dessa matsedlar finns nu fastsatta på kylskåpsdörren och jag är fast besluten att följa dem någorlunda slaviskt.

Onsdagar kommer att bli soppdag i fortsättningen och först ut är en mycket lättlagad blomkålssoppa,  tillagad i all hast. 30 minuter, inte mer tog det! Dessutom uppskattades den av hela familjen.

Detta behöver du till 4 pers:

1 blomkålshuvud
1 liter vatten
höns- eller kycklingfond/buljong
1/2 - 1 dl grädde

Dela blomkålen i buketter och koka den mjuk i vatten och fond/buljong (ca 10 minuter). Häll i grädden och mixa soppan med din stavmixer - ett MÅSTE i hushållet!

Krydda gärna med cayenne- eller chilipeppar för att få lite sting på soppan. Servera med stekta bacon- eller skinktärningar och lite paprika.

Om du tycker att soppan på bilden ser lite grön ut, stämmer det; jag fuskade lite och kokade med lite broccoli också!





Kommentarer
Postat av: panter

Veckomatsedlar är toppen, de skapar lite struktur i vardagen.

Postat av: Matnjutning

Jo, jag vet. Och jag är så arg på mig att jag haft så många år då jag inte lyckats hålla mig till sådana. Men, som sagt, här skall bli ändring ;)

2006-10-11 @ 22:32:13
URL: http://matnjutning.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Underbara Torun! Detta ska jag göra i veckan när jag ska leva snålt ..-)

2006-10-13 @ 23:58:12
Postat av: Matnjutning

Elisabet: Jag fortsätter att fundera fram budgetalternativ...

2006-10-14 @ 22:22:21
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback