Välkommen till Marseille!

Marseillehamnen
                                                   Dag 1 – den 20 februari 2007

Erbjudandet gick bara inte att motstå: En (1) krona enkel resa!
Med flygskatt och avgifter för kontokortsbetalning och bagage blev priset dock 100% dyrare – men ändå billigt! Behöver jag tala om vilket
flygbolag det gällde?

Jag tog beslut om resan på stående fot, bokade in mig och 15-åringen på en tvådagars Marseillevistelse under sportlovet – och bad därefter om ledigt på jobbet, väl medveten om att det fanns en liten risk att min ledighetsansökan kunde avslås.

Turen var dock på min sida. Ledigheten beviljades och jag kunde börja drömma och längta till sydliga nejder, till folklivet, till all god mat, fylligt vin, ja, helt enkelt till ett välbehövligt avbrott i den alltför långa och enahanda vintern.

Ryanair
I tisdags var det äntligen dags. Klockan 8.30 avgick flyget från Sturup. Vi reste ekonomiskt: endast en resväska, som innehöll ett minimum av packning (så att vi skulle ha plats med allt vi skulle komma att inhandla). Fyra unga flygvärdar tog väl hand om oss och jag pratade givetvis med dem alla – med Mia på finska, med Marta och David på spanska – och med Marco på italienska! Mia berättade att hela gänget hade turen att få flyga på samma rutt, vilket gjorde att de kände varann väl, och trivdes med varandra. 


Resan tog drygt två timmar. Vi landade på flygplatsen Marseille Provence, och väntade in flygbussen, som snabbt och smidigt tog oss in till storstaden. Jag hade förberett mig mentalt genom att virtuellt besöka Marseille via Google Earth, där man kan djupdyka ner i kvarteren och få en ganska bra bild hur det ser ut. Jag hade helt klart för mig hur det såg ut kring le Vieux Port (den gamla hamnen) där vi skulle bo – men jag kunde däremot inte förutse alla nivåskillnader i staden; sådant går inte att utläsa på kartan!

hotellvy
                                                   Utsikt från hotellfönstret

Hotellet vi hade bokat - Europe Hôtel -  var tvåstjärnigt och låg endast ett kvarter från le Vieux Port – vilket läge! Eftersom vi endast skulle stanna två dagar ville vi ha nära till de flesta sevärdheterna och till hamnen. Hotellrummet var rent och prydligt, utan några extravaganser, vilket passade oss ypperligt; vi skulle ju ändå bara sova där. Gratis Internetsurfning i hotellvestibulen fanns även.

Hamnbilder


Ett snabbt klädbyte – och sedan ut på rekognosering kring hamnen. Solen gassade från klarblå himmel och temperaturen tangerade 18 grader – precis lagom varmt!


Innan avfärden har jag bestämt att vi ska få ut det mesta av dessa två dagar – ja, vi ska segmentera in varje dag så att den känns som två, vilket kommer att resultera i en känsla av  FYRA hela dagar!  Den som känner mig, vet att jag ofta brukar suggerera fram en känsla av att redan ha varit med om vissa saker, för att på så sätt få ut mer av en upplevelse. Hjärnan är ju så sinnrikt konstruerad att man kan få den att tro på det man tänker - och när jag skriver detta, googlar jag lite och hittar denna intressanta artikel (ett litet sidospår). 

parkbänk
Vacker parkbänk - lägg märke till utformningen som kan liknas vid ett ankare.

 

Tillbaka till den ljumma eftermiddagen i Marseilles hamn. Dottern och jag flanerar och tittar på den mångfald av människor som passerar oss, eller som sitter vid alla dessa bänkar: gamla, fattiga människor, någon turist, ett gäng nordafrikaner.

En helt svartmålad man utför robotliknande rörelser och blir belönad med en slant då och då. Det repareras på båtskrov som ligger uppallade längs kajen. Båtmasterna sträcker sig mot himlen och jag ser oss själva på Europakartan. Tänk, vilken tur vi har som får vara med om allt detta!

matlockelse
Observera att maten på bilden inte har något med den mat att göra som nämns här nedan!

 

När hungern blir alltför stor, bestämmer vi oss för lite mat på en av restaurangerna längs med den stora genomfartsvägen alldeles vid hamnen. Maten mättar, men inte mer. Till och med McDonald’s bjuder på smakrikare föda. Kyparen frågar om det smakade, och jag svarar vänligt att vi inte är speciellt nöjda. 

kaffekompensation

Kyparen ser bekymrad ut, och lovar mig en kopp starkt gott kaffe som kompensation. Trots den mediokra matupplevelsen känner jag mig glad. Det spelar inte så stor roll – och så läggs den i minnesbanken, för att plockas fram någon gång vid fikabordet på jobbet.

 

Innan vi går, kommer en kvinnlig servitris fram till oss och säger: ”Madame, mon collègue est tombé amoreux de votre fille” (Frun, min kollega har blivit förälskad i er flicka!)! Dottern känner sig smickrad och vi reser oss upp för att flanera vidare i storstaden Marseille.

Fortsättning följer…


 


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Åååå, så roligt, älskade Torun!!

Jag väntar ...

Postat av: Eva

Och här slank jag in via Elisabet, och återkommer gärna. Vilken fin blogg du har. Att få följa din Marseilleresa känns spännande. Det behöver jag just nu, sjuk som jag är vill man bara drömma sig bort! hej från mej!!

2007-02-26 @ 11:15:50
URL: http://www.evas.blogg.se
Postat av: Elisabet

Ja, jag väntar och väntar ..-)

2007-02-26 @ 22:19:15
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Kl.23.21 ..... ja, jag är tålmodig ..-)

2007-02-26 @ 23:17:58
URL: http://www.cikoria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback