Kanelbullar med sting

Pressbyråns kanelbullar går inte av för hackor, men trots att jag inhandlar några för att glädja tonåringarna i familjen, känner jag att jag själv bara måste skapa! Receptet hämtas ur minnet, med några smärre förändringar, såsom rapsolja i degen i stället för smör. Därefter lite muscovadosocker som får ersätta halva sockermängden. Jag tillämpar  även det som jag läste på webben häromdagen, nämligen att fyllningen stannar bättre kvar i bullen om man binder den med ströbröd eller mjöl+vatten.

Finmalet ströbröd finns i frysen och när fyllningen bretts på rullar jag ihop degen och klistrar fast den med vatten. I några av bullarna hottar jag till fyllningen med Santa Marias kakao-chilikrydda, och dessa bullar toppas även med några chilistrån, inhandlade på fantastiska Borgeby Kryddgård

Jag borde ha skippat stråna, eftersom dessa blir alldeles svarta när bullarna gräddas. Men det hade nog gått att peta ner några efteråt.
 
Eftersom den lokale tapethandlaren gett oss bra deal när medaljongtapeter inhandlades på morgonen, får han sin beskärda del av bullbaket; jag plockar ihop några bullar, lägger dem i en korg med limegrön servett och åker till butiken där ägaren snabbt mumsar i sig en bulle på stående fot inför några kunder!

Jodå, fyllningen blev kvar i bullen tack vare ströbrödet.

Kanelbulle

Kommentarer
Postat av: anna.a

Mmmm..låter smaskigt!!

Postat av: Rickard

Hmm, jag är som du kan förstå svältfödd på kanelbullar här där vi mest livnär oss på musslor och pommes frites. Jag ska testa ditt recept så snart som möjligt. För stunden tröstar jag mig med marmorerad kaka, bakad enligt 51:a helt omarbetade upplagan av "Sju sorters kakor" från 1969. Något måste man ju göra i exilen för att hålla svenskheten vid liv.



För övrigt har jag just upptäckt att det går att göra ett slags glassubstitut av överbliven vaniljvisp fryst i saftisformar. Snål har man ju alltid varit och intet får förfaras.



Hälsningar från din exkollega i utriket

2008-10-21 @ 23:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback