Nyttigt julgodis av ekoäpplen

Min kära Mossagården levererar frukt och grönsaker i en sådan mängd till oss att vi knappt hinner äta allt - i alla fall inte en del av frukten, och då speciellt äpplena. Eftersom jag helst av allt inte vill slänga, eller se frukten skrumpna ihop, bestämmer jag mig för att torka urkärnade äpplen i skivor i ugnen över natten.

Jag har gjort det förut, och det krävs verkligen inte stor ansträngning: bara trycka bort kärnhuset och eventuellt skala äpplena. Därefter väljer man om man vill ha tunna eller halvtjocka skivor; de tunna skivorna blir ganska torra efter en natt i ugnen, medan man får en mjukare, saftigare konsistens om man ökar på några millimeter.

En kyl som skulle slängas på förra jobbet, fick dela med sig av gallren, som visade sig passa perfekt i vår ugn. Nu kan jag torka frukt i ugnen i tre plan - och detta utan en varmluftsugn!

Eftersom julen står för dörren, väljer jag att "krydda" skivorna med kanel&vaniljsocker och lite saffran&vaniljsocker + någon droppe vatten. Den sistnämnda smakblandningen penslas på skivornas båda sidor, medan det går bra att doppa skivorna i kanelblandningen.

Skivorna läggs på galler och sätts in i ugnen, cirka 50 grader, hela natten. Sätt något bestick i ugnsluckan så att den inte stängs helt.

Och vill familjen inte äta det du gjort: bjud dina arbetskamrater. Det gjorde jag!


Kommentarer
Postat av: Eva

Vad de ser goda ut! Slår vad om att du blev poppulär på fikarasten! =)

Postat av: Rickard

Och arbetskamraterna äter ju, som vi vet, vad som helst. Därmed inte sagt att du serverade dem vad som helst.

2009-01-25 @ 18:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback