Brödbaksnjutning

Morgonbröd

Det tycks mig som jag får mer och mer tid över till sådant jag vill göra, som att baka bröd, till exempel. När andra inte får tiden att räcka till, upplever jag tvärtom att jag förfogar över en massa tid som jag disponerar helt som jag vill. Tonårstöserna kräver bland annat inte lika mycket som förr; den ena blir snart 18 och den andra går mot sitt 16:e levnadsår.


Sedan jag börjat planera veckomatsedel har dessutom vardagsmatlagningen fått sig ett uppsving. Jag LÄNGTAR verkligen att få hacka, skära, koka, steka, pyssla i köket efter en lång arbetsdag! Balsam för själen! Och den mat jag lagar tar inte lång tid heller.


Att baka bröd sätter även igång så många bra känslor inom mig – och vem kan motstå ett nygräddat, ångande varmt bröd med lite smör och ost på under sena kvällstimman? Jag väljer brödbak när jag känner för det, och däremellan blir det färdigköpt bröd. På sistone har jag börjat köpa färdiga brödmixer och lagt krutet på utformningen av bröden, bland annat olika frön som dekoration.


Brödmixerna har bland annat den fördelen att de i regel innehåller surdeg, som gör att brödet håller sig några dagar. Min senast inköpta brödmix hette något med Trekornsbröd, och jag drygade ut mixen med några dl riven ost, lite linfrön, kruskakli och lite vanligt vetemjöl. Låter man dessutom brödet jäsa på plåt under natten, med en fuktig kökshandduk som täcke, då får man ju pinfärskt bröd morgonen därpå!  


Kommentarer
Postat av: Ylva

Vilken härlig brödbild. Det ser verkligen gott ut! Vilken bra idé att dryga ut mixen med lite "godsaker" och låta det nattjäsa, så man får njuta av nybakt bröd med den tillhörande goda doften och nya smaksättningar!

2007-01-28 @ 22:42:42
Postat av: Åsa

Ja visst är det spännande med tiden som man helt plötsligt förfogar över! Och att du "vågar" säga det så där rätt ut, de flesta klagar på slentrianmässigt av bara farten trots att förutsättningarna ändrats och barnen vuxit upp! Läckra bröd förresten, är själv helt värdelös på bakning. Men jag har ju tid att öva nu!

2007-01-30 @ 15:01:41
Postat av: Matnjutning

Ylva: Ja, mixer är verkligen av godo!
Åsa: Egentligen förfogar man ju över tiden som man själv vill; det gäller att släppa en massa "måsten" - och det har jag verkligen gjort!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback