Matkväll på SVT

102194-64

I kväll bänkar jag mig och tittar på två favoriter i SVT – först Tinas Kök och sedan Solens Mat! Jag har faktiskt ännu inte sett något av säsongens avsnitt av Tinas program, men har läst att hon utgår från en hemlig matlåda hopknåpad av någon TV-personlighet, och utifrån det skapar hon en delikat meny!

I kväll gästas Tina av (eller gästar hon?) Nyhetsankaret Katarina Sandström, uppvuxen i Tavelsjö utanför Umeå. I matlådan ligger följande ingredienser:

laxfilé , västerbottenost, smördeg, savoykål, keso
persika, citron, frysta björnbär
purjolök, salladslök, bananschalottenlök, rödlök, kinesisk lök
mandelpotatis

Några lokala inslag, konstaterar jag. Nu tar JAG mig friheten att snabbt komponera en meny själv av dessa ingredienser, för att sedan kunna jämföra om jag kan mäta mig med Tinas proffsiga alternativ (hm...).

Varmrätt:
Lax och västerbottenost i savoykålspaket, rårakor på mandelpotatis och rödlök och mjukfräst lök med citronsaft och rapsolja.

Dessert (som komponeras av resterande ingredienser):
Smördegspaket med keso, björnbär, persika. Lite vaniljglass till.

Få se om Tina slår min meny! Känner på mig att den kommer att skilja sig från min…


UPPDATERAT INLÄGG kl 22:17

Jaha, vad trodde jag egentligen? Att jag skulle kunna bräcka själva Tina!? När hon sätter igång inser jag vad som skiljer en glad amatör från ett proffs; aldrig att jag skulle komma på att man kan blanda björnbär, lök och rå lax!

Den ena läckra rätten efter den andra fantiseras fram av Tina och hon lyckas med att bjuda på överraskande kombinationer.


laxförrätt
Redan här, i början av programmet, inser jag att Tina nog tänkt något
helt annat med laxen än vad jag gjort! Receptet hittar du
här>>

laxismördeg
OK, inbakad lax blev det - något avvikande från min idé. Till receptet>>

björnbärsdessert
Smaskigt! Och jag som har björnbär både i trädgården och frysen!
Recept här>>

Katarina ser mäkta imponerad ut när hon väl kommer in för att avnjuta trerättersmiddagen!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback