En ljum sensommarkväll

luftballongfärd

På väg hem från innebandyn är jag härligt utmattad och passerar Coop för att inhandla lite yoghurt. När jag kommer ut från affären ser jag den plötsligt i skyn - luftballongen. Vilken perfekt kväll för en tur - vindstilla, molnfritt och varmt! Ballongen försvinner snabbt över de skånska åkrarna i riktning norrut.

trädgårdsrosor

Jag hinner ut i trädgården innan det mörknar. Allt är på väg att blomma över. Den här rosenbusken har sitt ursprung från Hildesheim, där moderplantan finns.

jordärtskocksblommor

Några veckor till - sedan kan jag skörda. Undrar vad jag skall laga för gott av jordärtskockorna...

solrosdel

Fåglarna är välförsedda. Totalt har jag nog 15 solrosor på gården.

vindruvsfröjd

Vindruvorna har blivit klara utan tillstymmelse till växthus!

björnbärsbuske

Björnbären mognar snabbt, och jag hinner inte riktigt med. Idag blev skörden
1 1/2 liter. Det blir nog en björnbärspaj, tror jag!

busktomater

Lättodlade busktomater, dock på upphällningen. Nästa år ger jag mig på dem igen!

Kommentarer
Postat av: Tina

Det är nog bäst om jag sköter närbilderna. :) Förutom vindruvorna,tomaterna och björnbären så blev bilderna bra. Goodie ;)

Postat av: Ylva

Hittade ett tips på programmet Meny´s (SR) hemsida; jordärtskockssoppa med päron och räkor. Har också hittat detta recept, som ser läckert ut; rostbiff med ljummen jordärtskockssallad (Allt om Mat 14/2001, sid 49).

2006-09-13 @ 23:24:34
Postat av: Matnjutning

Så bra, Ylva! Jag skall ha det i åtanke när den dagen kommer...

2006-09-13 @ 23:43:23
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Elisabete

Ja, den där björnbärspajen smakar jag gärna på nån gång ...-)

2006-09-14 @ 08:59:27
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: Bloggblad

Björnbär växer hos mig, fast mina är inte röda när de är omogna... hm... konstigt att jag fick bär alls i år, maken tappade några liter målarfärg över busken tidigt i somras. Jag tycker att de tappar smaken när jag har dem i bakverk. Och det är bra, så slipper jag...

De gula blommorna, rudbeckia eller vad det är, har jag också - men i övrigt är det skralt hos mig med växtligheten. Jag tappade gnistan för flera år sen.

2006-09-14 @ 15:52:24
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Matnjutning

Tina: Ska bli!
Elisabete: Heter du så nuförtiden ;) Jag får väl helt enkelt frysa in en bit av pajen jag gjorde igår kväll!
Bloggblad: Dessa är taggfria - och STOORA bär!
Nej, det är INTE Rudbeckia - men jag medger att de har stor likhet med dem; detta ÄR Jordärtskocksblommor. Skockorna är under jord än så länge - förstås...
Gnistan kommer och gnistan går, men mitt pallkrageland består ;)

2006-09-14 @ 16:52:42
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback