Doftrik födelsedagspresent

kryddträdgård
Ser bilden suddig ut? Bra, för det är den!

Vi hade bott ett år på nya stället, det var en härlig sommareftermiddag (det råkade även vara min födelsedag!) och jag gick som vanligt över till min väninnegranne för att ”stjäla” lite färska örter – allt inom lagens ramar, förstås!

Den här gången såg A väldigt irriterad ut över mitt intrång, kommenterade det hela i stil med att ”nu får det faktiskt vara nog”, tog tag i min arm och formligen SLÄPADE mig över gatan och in på min egen tomt. Plötsligt täckte hon för mina ögon, puttade mig bryskt framåt, in på gården, drog bort händerna – och – tadaaa! Där låg den, min alldeles egen Örtaträdgård!

”Ja, jag tänkte att du faktiskt behövde en egen, en där du kan plocka hur mycket örter du vill, utan att behöva snylta hos grannen”, sade hon med ett stort leende.

Tänk, hela den stekheta dagen hade hon förberett denna överraskning, varit och handlat örter, grävt, planterat och säkert svurit över den lerrika jorden. 

Hennes present har bara stigit i värde med åren – det är nu fyra år sedan – och är till lyst både för ögon och gom. Jag har inte varit speciellt duktig på att torka eller frysa in växterna, men i år ska det bli ändring! Tänker försöka tillverka eget örtsalt och även frysa in örterna i en glasburk, för att kunna plocka fram sommarens dofter under kulna vinterkvällar, som smakförhöjare i grytor och annat.

Tack, A, för din omtanke!






Kommentarer
Postat av: LindaLotta

Vilken bra present, och vilken omtanke, att faktiskt gräva ner dem till dig också!
Ha en bra helg!

Postat av: Matnutning

LindaLotta: Ja, hon är så omtänksam, min granninna! Ha en bra helg du med!

2006-09-16 @ 13:32:38
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: LillaB

Vilken rolig och trevlig överrsakning!

2006-09-16 @ 22:55:19
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Elisabet

Hahaha ....., ja, bilden var verkligen suddig ..-))

2006-09-17 @ 14:46:20
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: BrazilianLinda

Vilken fin födelsedagspresent! Ser verkligen fint ut trots den suddiga bilden :) Jag kämpar för att få en liten ört trädgård här hemma men det växer dåligt måste jag säga, ska nog möblera om lite, de kanske behöver mer ljus mina små örter.
Fin blogg du har förresten, här kikar jag in igen.

2006-09-18 @ 16:45:00
URL: http://brazilianlinda.blogspot.com
Postat av: Granne Annika

Känner mig hedrad över att få så mycket uppmärksamhet i din blogg..... Fast det låter som jag var både aggresiv och näsvis, och det var jag väl inte =o)Vi kan väl kolla igenom våra små kryddträdgårdar och se om det finns lite utbyte av örter. Fast vi väntar till efter din Göteborgsresa.....

2006-09-19 @ 12:10:43
Postat av: Matnjutning

BrazilianLinda: Kul att få en besökare ända från Brazil! Skall beta av din blogg för att se vad för intressant du skriver om...
GranneAnnika: Nej, givetvis var du varken eller, men du spelade väldigt övertygande, när du föste mig ut ur din trädgård. Japp, vi väntar!

2006-09-19 @ 13:31:07
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Kinna

Örtsalt låter gott. På Rosendahl häromkvällen lärde jag mig att det håller länge (minst ett år), blir lite brunt med tiden och kan användas både i maten och som badsalt. Ska bli kul att se vad du hittat på. =)

2006-09-25 @ 13:51:44
URL: http://kinnasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback