Snabb laxsoppa

laxsoppa

Snabbt skall det gå nu i juletid, och det kan man säga om tillagningen av den här laxsoppan.

Plocka fram en bit lax ur frysen (cirka 300 gram) för upptining i mikrougn. När laxen är nätt och jämnt upptinad, skärs den i små kuber. Under tiden skalar du och tärnar 4 potatisar och 2 morötter.

Koka upp cirka 1 liter vatten med lite fisk- och hummerfond. Tillsätt även ½ gram finstött saffran + 1 ½ dl grädde.

Lägg ner de tärnade potatisarna och morötterna och koka i cirka 10 minuter. Mixa därefter hälften av den kokta potatis-morotsröran och häll tillbaka i grytan.

Tillsätt broccolibuketter – cirka 3 dl. Koka ytterligare 5 minuter och blanda sedan ner laxkuberna.Lite fryst dill ger soppan ett intressantare utseende – cirka ½ dl räcker gott.

Vid serveringen kryddar du med fördel soppan med lite vitpeppar. KLART!


Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Så gott! Den där kommer jag att gilla - så jag kopierar och sparar den i bloggreceptfilen.

Postat av: Matnjutning

Trevligt att höra. Önskar dig GOD JUL!

2006-12-22 @ 18:06:19
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Jane

Tack för inspirationen! :) Jag utgick från din soppa, men gjorde min egen variant (man tager vad man haver...) och det blev riktigt mumsigt! :)

2008-04-15 @ 21:27:07
URL: http://felicitass.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback