Nöjsam nyttighet med nötter

nötter
Jag fördelar mina gracer mellan att kasta ett getöga på ”Idol” (där Markus precis vann!) och ”Itzhaks julevangelium” (inspelad på en viss ort i Skåne!) och att samtidigt uppdatera bloggen.

Att nötter är nyttigt har nog inte undgått någon de senaste åren. Trots att de är rika på fett, har de turen att innehålla ”rätt” sorts fett: omättat! De sänker också kolesterolhalten. En näve på cirka en halv dl om dagen gör bara gott för kroppen!


Nötter är inte speciellt billigt att köpa på lösvikt, men jag har hittat mina favoriter, som dessutom är ganska prisvärda: nötter från
”Den lille nøttefabrikken” i Norge. 10 olika sorter finns det: cashew-, hassel, macadamianötter, mandel, para-, jord- och pecannötter, pinjekärnor, pistage- och valnötter.

Jag har hittat dem i ICA-butikerna, men det är möjligt att de även finns hos andra stora livsmedelskedjor. Priset varierar mellan 18 och 30 kr för cirka 100 gram.

Min absoluta favorit är skalade pistagenötter (eller stavas det månne pistaschnötter?) - cirka 20 kr för 100 gram. Visst är det kul att köpa sådana oskalade och själv pilla av skalen, men kilopriset blir i det här fallet högre än om man köper dem skalade. Jag lyxar mig ofta och strör ett gäng av dem på morgonfilen; det behövs inte så många, eftersom de är så smakrika.
nötblandning
På Nøttefabrikkens hemsida finns bland annat recept där olika nötter ingår. Där finns även mer detaljerad information om varje nötsort.

Läs mer om nötters nyttighet hos Medicallink och hos Aftonbladet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback