Rum nummer 11

Gångbron
Gångbro över Floden Neckar i Heidelberg  - 2006 och 1946

Det var faktiskt bara slumpen som gjorde att jag hamnade på samma hotell som 1969. Det var den sommaren som hela min familj – mamma, pappa, lillasyster - bilade från norra Sverige ända ner till Tyskland, med Italien som slutmål. Jag var 14 år.

 
I Heidelberg tog vi in på hotell Vier Jahreszeiten, med underbar utsikt över gångbron som går över floden Neckar. Jag fotograferade, antecknade flitigt i dagboken och gjorde även en skiss över hur vårt rum – Nr 11 – såg ut. 


Den 28 augusti 2006. En kulen, halvregnig tisdagskväll. Jag och min arbetskollega har precis hittat hotellet vi skall bo på under vår korta arbetsresa till Heidelberg. Och där ligger det, precis som för 33 år sedan. Tänk, så klart man kan minnas vissa detaljer! En viss osäkerhet infinner sig dock hos mig, eftersom jag på ett foto (taget av mig 1969) markerat huset BREDVID det här hotellet – där det också ligger ett hotell. Den äldre portieren, som givetvis blir mycket glad att höra om min tidigare vistelse, kan dock intyga att det måste ha varit på det här hotellet som vi bodde, eftersom jag  har tagit ett kort över gångbron, där vinkeln avslöjar att kortet definitivt är taget från rum nr 11.

 


Och visst får jag gå upp och titta på rummet - och jag känner igen mig, trots att rummet renoverats!

 


”Det här är väl ändå en helt fantastisk historia”, säger jag till portieren (som dessutom har jobbat på sina föräldrars hotell sedan tidig tonår). ”Javisst, men jag har faktiskt en historia som är ännu mer spännande” svarar han.

 


Och så får jag veta historien om två amerikanska soldater, som, ovetande om varandra, tar varsitt svartvitt foto över gångbron och dess uppbyggnad efter andra världskrigets slut – 1946.

 


Det ena fotot skickas till hotellet, någon gång på 50- eller möjligtvis på 60-talet. Fyra veckor senare mottager hotellet kort nr 2. Båda korten är tagna från – rum nr 11! Och genom någon konstig sammanlänkning lär dessa före detta soldater känna varandra, blir mycket goda vänner, och återvänder därefter vartannat år till Heidelberg, hotell Vier Jahreszeiten, där de alltid bor i rum nr 11. ”Men för några år sedan slutade de komma, eftersom de var över 80 år gamla och inte orkade längre”, förtäljer portieren. Och där slutar hans historia.

Jag förundras och funderar över rum nr 11...





Kommentarer
Postat av: Elisabet

Hur intressant som helst!
Tack som berättade.

Postat av: Matnjutning

Elisabet: Ja, och det var fler fantastiska saker som hände, men det får jag ta en annan gång!

2006-08-31 @ 10:22:53
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Bloggblad

Märkliga saker händer... Och från den bron kastade jag i mina medhavda mackor som jag bara inte klarade att få i mig... då -68 när jag var på språkresa.

2006-09-04 @ 14:25:54
URL: http://bloggblad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback