Hemrostade solrosfrön

Hemrostade solrosfrön

Jag älskar rostade solrosfrön, men ser i affären att prisskillnaden mellan orostade och rostade är ganska stor. Vad gör jag då? Jo, rostar fröna själv, så klart!

 


Häll de orostade fröna i en teflonstekpanna som värmts upp på mellanstark värme. Rosta i cirka 10-15 minuter och rör om nästan hela tiden. Sedan kan du knapra i dig dem som de är, eller salta dem lätt. För att saltet skall stanna kvar på dem, kan du hälla lite matolja på de rostade fröna och sedan salta.



Kommentarer
Postat av: Rickard

Jag har beställt bönboken från Risenta, den kom väldigt snabbt. Jag är bortbjuden på lördag och har blivit beordrad att medtaga tilltugg. Jag tänker rosta kikärter enligt recept från denna källa. Jag är mycket spänd på resultatet.

2006-09-06 @ 22:11:15
Postat av: Matnjutning

Rickard: Beware! Jag testade två rostningsomgångar. Båda gångerna blev kikärterna för hårda, vilket ledde till att jag faktiskt bet sönder en tand idag!!
Jag fortsätter att testa den perfekta konsistensen på ärterna...

Postat av: e

Ett tips: Blötlägg kikärtorna över natten innan du rostar dem, då blir de mjukare..

2007-11-29 @ 14:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback