Frukostscones

Frukostscones
De blev mycket godare än de ser ut - jag lovar! Dottern skall lära mig hur
jag gör bilderna mer lockande!


Jag brukar ofta svänga ihop scones på helgen i stället för att handla färdigbakat bröd. Tidsåtgången är minimal och resultatet blir alltid lyckat. I min urgamla ”Vår Kokbok” från anno datsumal finns ett grundrecept jag brukar variera. Så här såg morgonens scones ut:

 

Scones med rivet äpple och brödkryddor

(3-4 stora portionsbröd)

Tidsåtgång: 30 min – det är det värt!

 

1 dl vetemjöl

1 dl rågmjöl

1 dl havregryn

1 dl hackade rostade solrosfrön

½ dl linfrön, krossade

½ del kruskakli

1 rivet äpple (ganska litet)

3 tsk bakpulver

½ dl rapsolja

2 dl yoghurt och ½ dl vatten där jag sköljde ur resten av yoghurten ur decilitermåttet

½ tsk salt

1 tsk brödkryddor

 

"Ojojoj" tänker du kanske. Så många ingredienser! Men förskräcks inte. Det går snabbt att plocka fram dem och det är just allt som finns med i degen som gör sconesen så goda! Kom även ihåg att man kan ersätta exempelvis yoghurten med fil eller mjölk, äpplet med riven morot, brödkryddorna med exempelvis kanel.

 
  • Sätt ugnen på 250 grader
  • Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner oljan och yoghurten. 
  • Klicka ut smeten till 3 eller 4 avlånga bröd, ca 12x5 cm, avgör själv!
  • Grädda i ugnen 10-15 minuter 

Strö gärna vallmofrö, vitt eller svart, på bröden. Själv valde jag svarta frön just idag.


Ett tips: Förvara nötter och vallmofrön, sesamfrön och liknande i frysen. Då håller de mycket längre!




Kommentarer
Postat av: Elisabet

Ja, inte ser det ju särskilt lockande ut .. haha .. men jag litar på ditt omdöme .. får man säga ditt namn .. ?

Postat av: Matnjutning

Det lär väl bli svårt att hemlighålla, tror du int'?

2006-08-20 @ 22:13:54
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Ellis

Det där lät väldans gott!

Men det blir nog inte av här tyvärr, för jag har allergiker i familjen som inte kan äta äpple, morot, nötter m.m.

Scones är gott, jag brukar göra helt vanliga (tråkiga, haha) sådana till testunden ibland.

2006-08-21 @ 11:26:42
URL: http://alltunderhimlen.blogspot.com/
Postat av: Matnjutning

Ellis: Men solrosfrön borde väl gå bra? Sedan kan du peta i KESO som saftar till det, och som sagt KANEL som gör dem så goda. Eller varför inte bitar av mörk chokelad? Mums!

2006-08-21 @ 17:01:06
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Ellis

Solrosfrön står med på listan över sådant man kan reagera på vid allergi mot pollen, gräs m.m. (Minns inte exakt vilken det hör ihop med.) Så vi har undvikit det.

2006-08-21 @ 21:44:21
URL: http://alltunderhimlen.blogspot.com/
Postat av: Ellis

Nu har jag gjort en variant av detta recept, åt mig själv (resten av familjen får äta ngt annat, haha). Gott gott!

2006-08-23 @ 10:25:56
URL: http://alltunderhimlen.blogspot.com/
Postat av: Matnjutning

Ellis: Så kul att det blev bra! Kan du tala om för mig hur du ser att jag svarat på ditt inlägg? Är det bara genom att du slumpvis går in och kollar, eller finns det något annat sätt (hälsar en bloggnybörjare...)?

2006-08-23 @ 15:20:40
URL: http://matnjutning.blogg.se
Postat av: Karin

bakade med morot ist för äpple o lite andra småändringar, tog det som fanns hemma. jissu va gott de blev, alldeles tuggigt o smakrikt. så tack för ett bra, enkelt o snabbt recept!

2007-11-21 @ 12:23:05
Postat av: Matnjutning

Kul att ett av mina första recept kom till nytta!

2007-11-24 @ 19:25:19
URL: http://matnjutning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback